Wine & dine bij De L'Europe: van Michelinsterren tot intieme speakeasy's
Met vijf karaktervolle restaurants en bars zet De L’Europe zich stevig op de kaart als dé gastronomische bestemming van Amsterdam. Van het met twee Michelinsterren bekroonde Flore, dat op 2 april heropende na een designtransformatie, tot de Italiaanse levendigheid van Graziella, waar binnenkort een uitgebreide Domenica Lunga-brunch wordt geïntroduceerd.
De afgelopen jaren is er geïnvesteerd in de ontwikkeling van onderscheidende horecaconcepten binnen De L’Europe, met aandacht voor design, positionering en culinaire identiteit. Nu is de volgende stap: verbinden. Niet alleen tussen de verschillende concepten, maar ook tussen de teams, waarbij de focus ligt op synergie en een ultieme gastbeleving. Van de eerste stap in het hotel tot de laatste slok, elk detail telt. Om deze visie te realiseren, is een nieuw Food & Beverage-managementteam samengesteld. Yaron Jansen (Director of Operations) en Rémy Baben (Food & Beverage Manager) leiden de transitie naar een verfijnde, geïntegreerde hospitality-ervaring. Hun missie: niet alleen uitblinken in culinaire kwaliteit, maar ook een gevoel van thuiskomen creëren, voor Amsterdammers en bezoekers van over de hele wereld.
Chapter 1896: de nieuwste aanwinst in een intieme setting
Voor wie op zoek is naar een multi-zintuigelijke ervaring, biedt Chapter 1896 een oase van rust en elegantie. Deze speakeasy cocktailbar, de nieuwste aanwinst binnen De L’Europe, combineert klassieke technieken met vernieuwende ideeën, geïnspireerd door de zeven vrije kunsten van de Latijnse wetenschap. De naam refereert aan het vertellen van verhalen, van vroeger en nu, terwijl 1896 verwijst naar het jaar waarin het toenmalige Hotel de l’Europe werd geïntroduceerd, een subtiele knipoog naar de rijke geschiedenis. Met een uitzonderlijke selectie aan exclusieve whisky’s, waaronder de grootste open selectie Macallan-flessen van continentaal Europa, en cocktails die vakmanschap en creativiteit samenbrengen, is Chapter 1896 een bestemming op zich. Head Bartender Greg Peatfield leidt het team en weet als geen ander hoe hij smaken, aroma’s en esthetiek tot een verfijnde ervaring samenbrengt.
Vernieuwd Flore
Flore, het met twee sterren en een groene ster bekroonde Michelin restaurant binnen De L’Europe, heropende op 2 april na een verbouwing. Bij Flore staat duurzaamheid centraal, ook wel conscious fine dining genoemd. De keuken werkt met langzaam gerijpte groenten, lokaal geplukte ingrediënten en verantwoord gevangen vis en vlees. Hier worden gerechten in hun puurste vorm gepresenteerd, met eerbied voor de natuur en het ambacht. Flore is niet gericht op exclusiviteit, maar op pure smaken en vakmanschap. Momenteel ondergaat Flore een uitgebreide designtransformatie om de omgeving en het menu samen te laten komen in een geheel nieuwe ervaring. Op 2 april openen de deuren opnieuw in een vernieuwde setting. Bas van Kranen, Culinary Director, en Roos Stevens, Maître, zorgen samen voor een verfijnde en persoonlijke ervaring waarin innovatie, creatie en respect voor ingrediënten samenkomen.
In de sfeervolle Brasserie Marie proef je klassieke Parijse luxe aan de Amstel. Op het terrasgedeelte worden zomerse Franse smaken doorgevoerd in zowel het lunch- als dinermenu, perfect afgestemd op zonnige dagen aan de Amstel. Sur l’Eau, het borrelgedeelte, biedt een kleinere kaart met verfijnde Franse klassiekers. Gasten kunnen per boot arriveren en genieten van een fles champagne met oesters terwijl ze over de grachten van Amsterdam varen. Lucas Diepgrond, Restaurant Manager, en Jesse Franzen, Chef, zorgen ervoor dat de essentie van de Franse gastronomie tot leven komt: van een ontspannen lunch tot een stijlvolle borrel aan of op het water.
Graziella is ontstaan vanuit de traditie van lang tafelen in Italië. Daarom wordt binnenkort Domenica Lunga, een uitgebreide Sunday Brunch, geïntroduceerd, waarbij familie en vrienden samenkomen om lang en uitgebreid te tafelen. Daarnaast wordt Graziella de plek om voorafgaand aan het diner te genieten van een aperitivo. Clarissa Rapone, Restaurant Manager en de Italiaanse keukenbrigade, zorgen ervoor dat elke gast zich welkom voelt en kunnen met trots zeggen dat hun keuken de ware smaken van Italië naar Amsterdam brengt.
Freddy’s Bar, vernoemd naar Freddy Heineken, is een begrip in Amsterdam. In 2024 heeft de bar een redesign ondergaan als ode aan zijn naamgever. Met deze vernieuwing is Freddy’s Bar opnieuw gepositioneerd als een legendarische Amsterdamse bar: de plek waar je komt voor een koud Heineken biertje, een goed glas wijn en authentieke Amsterdamse bites. Denk aan huisgemaakte Jordanese gehaktballetjes, een broodje halfom en andere typische Amsterdamse smaken. Rosan Surman, Head Bartender van Freddy’s Bar, zorgt voor perfect gemixte cocktails en gastvrijheid op het hoogste niveau met een vleugje Amsterdamse gezelligheid.
Last but not least kunnen gasten bovendien genieten van seizoensgebonden afternoon tea en exclusieve wijnproeverijen. Onder leiding van een nieuw F&B-team belooft De L’Europe niet alleen culinaire topkwaliteit, maar ook gastvrijheid met karakter.
Kleurrijke cocktails en kunst: LuminAir x Lynn Spoor
Bij LuminAir in Amsterdam draait het komende jaar alles om licht, kleur en smaak. De iconische rooftop bar boven het DoubleTree by Hilton Hotel presenteert in samenwerking met kunstenares Lynn Spoor een uniek cocktailconcept: The Menu of Colors. Deze artistieke cocktailkaart koppelt het volledige kleurenspectrum – van rood tot violet – aan verfijnde smaakcombinaties, geurbeleving en visuele impact.
Il Carpaccio in Parijs introduceert nieuwe kaart en verfijnde beleving
Il Carpaccio, het met een Michelinster bekroonde Italiaanse restaurant in het Royal Monceau – Raffles Paris, herdefinieert fine dining met een vernieuwde kaart, subtiele restyling en een exclusieve terraservaring in het hart van het 8e arrondissement.
Vaderdagtip voor de coolest dad's: viral 'Dubai chocolate' van De Bonte Koe nu als roomijs bij Crisp
Op zoek naar een originele én verkoelende Vaderdagtip? De virale pistachereep van De Bonte Koe, ook wel bekend als de ‘Dubai chocolate’, is er nu tijdelijk als luxe roomijs – exclusief bij Crisp. Na de TikTok-hype rond Monica Geuze’s taste test ontwikkelden Crisp en de Schiedamse chocolatier een ijskoude variant van de bekende reep: romig bourbon-vanille-ijs met pistachecrème, chocoladechunks en een knapperige chocoladelaag.