Eerste solotentoonstelling van Pei-Hsuan Wang in Nederland te zien bij Keramiekmuseum Princessehof
Vanaf 7 juni 2025 presenteert Keramiekmuseum Princessehof de eerste solotentoonstelling van de Taiwanese kunstenaar Pei-Hsuan Wang op Nederlandse bodem. Onder de titel The Extent of Our Union toont Wang vijf sculpturale werken die persoonlijke verhalen, diaspora en spirituele symboliek samenbrengen. De expositie is onderdeel van het programma EKWC@Princessehof en loopt tot en met 26 oktober 2025.
Sleeping Papaya, Pei-Hsuan Wang, 2023 | bruikleen van de kunstenaar
Keramiek, identiteit en erfgoed: een hedendaagse blik op eeuwenoude technieken
Tijdens haar residentie bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk verdiepte Wang zich in Sancai, een traditionele glazuurtechniek uit de Tang-dynastie (618–906). Deze historische techniek – bekend van meerkleurige grafgiften – vormde de inspiratiebron voor een reeks nieuw gerealiseerde keramische sculpturen, die Wang speciaal voor deze tentoonstelling ontwikkelde.
De werken, deels vervaardigd in het EKWC, functioneren als dragers van energie en herinnering. Mythische figuren en dierlijke vormen staan symbool voor thema’s als zorg, transformatie en culturele identiteit binnen diasporische gemeenschappen. Wang beschouwt haar sculpturen als vaten waarin persoonlijke verhalen en universele ervaringen samenkomen – met diepe wortels in zowel oosterse traditie als hedendaagse migratiedynamiek.
3. Ahma Holding Up The Sky With One Hand, Pei-Hsuan Wang, 2023 | bruikleen van de kunstenaar
Van persoonlijke geschiedenis naar universele thematiek
Wangs werk verkent de impact van migratie op familiegeschiedenis en culturele identiteit. In haar installaties stelt ze vragen over hoe mensen verbonden blijven met hun afkomst, ook wanneer generaties zich verspreiden over de wereld. Spiritualiteit, sterfelijkheid en saamhorigheid vormen daarbij terugkerende motieven. De tentoonstelling geeft een gelaagd beeld van hoe keramiek een medium voor erfgoed en emotie kan zijn, zowel visueel als symbolisch.
Over Pei-Hsuan Wang
Pei-Hsuan Wang (1987, Taiwan) woont en werkt in Gent, België, en heeft internationaal geëxposeerd in onder meer het Taipei Fine Arts Museum, de National Gallery of Indonesia, en Kunsthal Gent. Haar recente solotentoonstellingen, waaronder Gratitude Is A Colored Vessel (Brussel, 2023) en Ghost Eat Mud (Gent, 2022), laten haar vermogen zien om intieme verhalen te verbinden met universele thema’s. In Nederland is haar werk nu voor het eerst in een solopresentatie te zien.
Over EKWC@Princessehof
Jaarlijks nodigt het Keramiekmuseum Princessehof twee kunstenaars uit om het resultaat van hun verblijf bij het EKWC te presenteren. Deze samenwerking stimuleert de ontwikkeling van keramiek in beeldende kunst en design en legt de link tussen experiment en museale context. Wang’s tentoonstelling vormt een krachtig voorbeeld van deze kruisbestuiving.
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden 7 juni t/m 26 oktober 2025 princessehof.nl/ekwc
Statue of Asking: Threshold Guardian II, Pei-Hsuan Wang, 2022 | Collectie Keramiekmuseum Princessehof - verworven met steun van het Mondriaan Fonds
Hoewel abstracte fotografie als kunstvorm al meer dan een eeuw bestaat, heeft het nog altijd geen vaste plek in de canon van fotografie of kunstopleidingen. Iris Depassé, oprichter van de Academie voor Abstracte Fotografie, wil daar verandering in brengen. Niet alleen met haar eigen werk, maar ook door het genre stevig op de kaart te zetten, onder andere via het boek Grip op Abstractie. Ze nam deel aan ‘Het Perfecte Plaatje’, het bekendste televisieprogramma over fotografie, waarmee ze de zichtbaarheid van abstracte fotografie vergrootte, en toont zich gedreven. Depassé: ‘Ik heb inderdaad een missie. Het plezier in fotograferen en de verwondering over wat ik onderweg ontdek, wil ik graag delen - als kijker én als maker.’
Alle foto’s: Iris Depassé. Abstracte details, texturen en imperfecties - gezien door de ogen van een abstractiefotograaf
FotoFestival Naarden keert terug in 2025 – met ‘Thuis’ als intieme rode draad
Na vier jaar stilte is het oudste fotofestival van Nederland terug. Van 13 juni t/m 6 juli 2025 verandert de historische vestingstad Naarden opnieuw in een podium voor hedendaagse fotografie. FotoFestival Naarden (FFN) nodigt zowel gevestigde fotografen als experimentele makers uit om hun werk te tonen aan een breed, visueel nieuwsgierig publiek.
Unieke portretten Ajax-spelers ('94-'95) tijdens KunstRAI
Sport en kunst komen op de KunstRAI 2025 op unieke wijze samen. Kahmann Gallery presenteert er, naast zijn reguliere stand, een exclusieve portrettenserie van Ajax-spelers uit het seizoen 1994-1995, gefotografeerd door Wanda Tuerlinckx. Deze tentoonstelling op het Focus Amsterdam-plein viert Ajax’ 125-jarig bestaan en markeert 30 jaar sinds de Champions League-winst van 1995, met de culturele en kunsthistorische waarde van de portretten centraal.