Eerste solotentoonstelling van Pei-Hsuan Wang in Nederland te zien bij Keramiekmuseum Princessehof
Vanaf 7 juni 2025 presenteert Keramiekmuseum Princessehof de eerste solotentoonstelling van de Taiwanese kunstenaar Pei-Hsuan Wang op Nederlandse bodem. Onder de titel The Extent of Our Union toont Wang vijf sculpturale werken die persoonlijke verhalen, diaspora en spirituele symboliek samenbrengen. De expositie is onderdeel van het programma EKWC@Princessehof en loopt tot en met 26 oktober 2025.
Sleeping Papaya, Pei-Hsuan Wang, 2023 | bruikleen van de kunstenaar
Keramiek, identiteit en erfgoed: een hedendaagse blik op eeuwenoude technieken
Tijdens haar residentie bij het Europees Keramisch Werkcentrum (EKWC) in Oisterwijk verdiepte Wang zich in Sancai, een traditionele glazuurtechniek uit de Tang-dynastie (618–906). Deze historische techniek – bekend van meerkleurige grafgiften – vormde de inspiratiebron voor een reeks nieuw gerealiseerde keramische sculpturen, die Wang speciaal voor deze tentoonstelling ontwikkelde.
De werken, deels vervaardigd in het EKWC, functioneren als dragers van energie en herinnering. Mythische figuren en dierlijke vormen staan symbool voor thema’s als zorg, transformatie en culturele identiteit binnen diasporische gemeenschappen. Wang beschouwt haar sculpturen als vaten waarin persoonlijke verhalen en universele ervaringen samenkomen – met diepe wortels in zowel oosterse traditie als hedendaagse migratiedynamiek.
3. Ahma Holding Up The Sky With One Hand, Pei-Hsuan Wang, 2023 | bruikleen van de kunstenaar
Van persoonlijke geschiedenis naar universele thematiek
Wangs werk verkent de impact van migratie op familiegeschiedenis en culturele identiteit. In haar installaties stelt ze vragen over hoe mensen verbonden blijven met hun afkomst, ook wanneer generaties zich verspreiden over de wereld. Spiritualiteit, sterfelijkheid en saamhorigheid vormen daarbij terugkerende motieven. De tentoonstelling geeft een gelaagd beeld van hoe keramiek een medium voor erfgoed en emotie kan zijn, zowel visueel als symbolisch.
Over Pei-Hsuan Wang
Pei-Hsuan Wang (1987, Taiwan) woont en werkt in Gent, België, en heeft internationaal geëxposeerd in onder meer het Taipei Fine Arts Museum, de National Gallery of Indonesia, en Kunsthal Gent. Haar recente solotentoonstellingen, waaronder Gratitude Is A Colored Vessel (Brussel, 2023) en Ghost Eat Mud (Gent, 2022), laten haar vermogen zien om intieme verhalen te verbinden met universele thema’s. In Nederland is haar werk nu voor het eerst in een solopresentatie te zien.
Over EKWC@Princessehof
Jaarlijks nodigt het Keramiekmuseum Princessehof twee kunstenaars uit om het resultaat van hun verblijf bij het EKWC te presenteren. Deze samenwerking stimuleert de ontwikkeling van keramiek in beeldende kunst en design en legt de link tussen experiment en museale context. Wang’s tentoonstelling vormt een krachtig voorbeeld van deze kruisbestuiving.
Keramiekmuseum Princessehof, Leeuwarden 7 juni t/m 26 oktober 2025 princessehof.nl/ekwc
Statue of Asking: Threshold Guardian II, Pei-Hsuan Wang, 2022 | Collectie Keramiekmuseum Princessehof - verworven met steun van het Mondriaan Fonds
lees ook
BRAFA 2026: een jubilerende ere-gast en een blik op de toekomst waar generaties elkaar ontmoeten
Aan het begin van ieder nieuw jaar, wanneer de dagen alweer langer worden, komen in Brussel kunst, kennis en nieuwsgierigheid samen. Dat is het moment waarop de BRAFA Art Fair haar deuren opent. De beurs heeft inmiddels een bijna mythische positie verworven in de Europese kunstwereld door zijn consequente keuze voor kwaliteit, elegantie en een liefde voor het eclectische.
Sylvia Sloots was twintig jaar lang doktersassistente in een ziekenhuis. Tijdens de Covid-pandemie, een periode die voor velen alweer ver weg lijkt, raakte zij besmet met het virus. Het leidde tot blijvende klachten en zo kwam Sloots voor existentiële keuzes te staan. Sloots: ‘Op een dag zag ik in een kledingwinkel een grote metalen schaal aan de muur hangen. De vorm sprak me aan, maar ik zag direct hoe de stijl en het materiaal voor mij zouden moeten zijn. Zo is het gekomen.’
Brigitte Bos: emotionele honden- en paardenportretten
Paarden en honden zijn al sinds mensenheugenis een inspiratiebron voor kunst, maar zelden kwamen deze dieren zo tot leven als in de bronzen beelden van Brigitte Boss. Dat is opmerkelijk, want Brigitte is pas tien jaar geleden met haar bronzen beelden begonnen en dat ook nog eens als volledige autodidact. Brigitte: ‘Mijn doel was en is nog steeds realistische sculpturen te maken die dynamisch zijn met persoonlijkheid en ziel.’