De NTR herhaalt de documentaire Dit hoort bij ons van Barbara Makkinga, die op 22 april 2025 voor het eerst te zien was. Vanwege het overlijden van de Paus werd de documentaire toen echter verplaatst en pas rond middernacht uitgezonden. Daarom nu een herkansing op vrijdag 4 juli om 22.20 uur op NPO 2, opnieuw in het kunstdocumentaire-programma Het Uur van de Wolf.
Schilderij Oude Kerk aan de Dorpsstraat Zoetermeer gezien vanaf de Delftse Wallen van J.K. Leurs, eind 19e eeuw
Wat gebeurt er met Nederlands erfgoed als een regionaal museum noodgedwongen moet sluiten? De documentaire Dit hoort bij ons neemt ons mee in een uniek proces: de eerste participatieve ‘ontzameling’ ooit. Inwoners van Zoetermeer, die jarenlang hebben bijgedragen aan de opbouw van de streekhistorische collectie van hun Museum De Voorde, mogen nu gezamenlijk bepalen wat er met deze collectie moet gebeuren. Bij het bepalen van de waarde komen de verhalen achter de objecten tot leven.
Houten propeller
‘Hij is best wel oud, ik vind het bijzonder!’ Een groep kinderen buigt zich over een houten propeller uit 1934. Wat moet hiermee gebeuren nu het museum in hun stad verdwijnt? Jong en oud beoordelen de bijna 5.000 museumstukken. Van alledaagse objecten tot kleine kunstschatten die duizenden euro’s waard zijn.
Feest van herkenning
Office-manager Mélanie, die naar eigen zeggen als enige de collectie écht kent, probeert samen met interim-directeur Hans orde te scheppen in de stellingkasten met objecten. Een bewoner roept gekscherend ‘Mijn moeder zou zeggen: gooi die rotzooi toch weg’, maar voor de meeste Zoetermeerders is de ontzameling een feest van herkenning. Alle objecten krijgen van de bewoners een waardering. Dat levert soms lastige dilemma’s op. Is de hijab van Mavis, die in de jaren 60 in Zoetermeer is komen wonen, bijvoorbeeld even veel waard als een replica van een boerenkapje uit 1900? Het is de vraag wat uiteindelijk naar veelbezochte musea verspreid over het land kan, wat naar inwoners en welke stukken verdwijnen in een opslag aan de rand van de stad.
Gebedenboekje met een verhaal
Door de ontzameling komen persoonlijke historische verhalen weer naar boven. Zoals het verhaal van de Joodse Miranda Querido die tijdens de Tweede Wereldoorlog als tweejarige dreumes in de kerk van Zoetermeer zat ondergedoken. Na de oorlog kreeg ze van de koster als aandenken een gebedenboekje uit 1744 mee, wat ze vervolgens aan Museum De Voorde schonk. Miranda ziet het boekje nu het liefste naar het Nationaal Holocaust Museum in Amsterdam gaan, maar de nazaten van de koster willen het boekje graag terug naar de familie. ‘Het was tenslotte mijn opa. Hij liep tijdens de oorlog het risico,’ stelt de kleindochter.
Herinneren en afscheid nemen
De observerende camera van regisseur Barbara Makkinga volgt de Zoetermeerders bij het nemen van lastige beslissingen. Haar documentaire Dit hoort bij ons laat zien hoe identiteit, verbondenheid en geschiedenis samensmelten in een emotioneel proces van herinneren en afscheid nemen.
Regisseur: Barbara Makkinga Producent: CQ Film – Bernet Crucq
Uitzending: Dit hoort bij ons is vrijdag 4 juli te zien om 22.20 uur bij de NTR op NPO 2, in het kunstdocumentaire-programma Het Uur van de Wolf.
Marlou Fernanda – A Time for Everything in Wereldmuseum Rotterdam
Vanaf 10 oktober 2025 presenteert Wereldmuseum Rotterdam de eerste grote solotentoonstelling van de Rotterdamse kunstenaar Marlou Fernanda (1996). A Time for Everything markeert tien jaar zelfstandig kunstenaarschap en nodigt bezoekers uit in een kleurrijke, persoonlijke en soms confronterende wereld, waar thema’s als zelfexpressie en het recht op ruimte centraal staan.
Eerste museale solotentoonstelling van Michella Bredahl in Huis Marseille
Van 18 oktober 2025 tot en met 8 februari 2026 presenteert Huis Marseille de eerste museale solotentoonstelling van de Deense fotograaf Michella Bredahl (1988, Greve). Onder de titel Rooms We Made Safe toont Bredahl ongeveer zestig werken, waarin thema’s als vrouwelijkheid, moederschap, verslaving en de kracht van thuissituaties centraal staan.
Svetlana Tartakovska heeft geen introductie meer nodig: haar werk sierde deze pagina’s al eerder. Inmiddels won ze een prestigieuze solo-tentoonstelling in Córdoba met haar ‘moeder-met-kind’-serie en voegde ze bloemstillevens aan haar repertoire toe. Tartakovska: ‘Na een fase waarin ik mij intensief met de oorlog in mijn moederland Oekraïne heb uiteengezet, had ik behoefte aan rust en schoonheid. Ik ging veel wandelen in het bos en zo zijn de bloemstillevens in mijn werk gekomen.’