Fraaier en groener: Kvik laat zich inspireren door de natuur

Kvik biedt Deense designkeukens, -badkamers en -garderobes tegen aantrekkelijke prijzen. Ombra en Pavia, de nieuwste ontwerpen van Kvik, vallen niet alleen op door hun fraaie uiterlijk. Ook de productiewijze is fraai, want deze is groener dan ooit. Villa d’Arte sprak Head of Design Claus Johnsen over het maken van tijdloze keukens van wegwerpflesjes en FSC-gecertificeerd hout, en ontwerpen met het oog op toekomstige generaties.

Deens design staat bekend om haar goed doordachte oplossingen, die zowel tijdloos als functioneel zijn. Het baanbrekende merk Kvik, dat tijdloos Deens design bereikbaar maakt voor iedereen, werd zevendertig jaar geleden in hartje Jutland opgericht door de visionaire zakenman Knud Boel Troelsen. Claus licht toe: ‘Knud, een ondernemer in hart en nieren, was zelf op zoek naar een keuken en was geschokt door de lange levertijden, het ondoorzichtige verkoop- en servicetraject en de veel te hoge prijzen in de keukenbranche. Hij vond dat dit op alle vlakken beter kon en besloot het voortouw te nemen. Hij wilde consumenten verrassen met een snelle – Kvik is snel in het Deens – weg naar een nieuwe keuken. Flexibiliteit, kwaliteit, toegankelijkheid en volledige transparantie (over verkoopprijzen) vormden het hart van zijn bedrijf. Hiermee brak Knud volledig met de traditionele werkwijze en vastgeroeste denkpatronen in de keukenbranche. Voor mij persoonlijk is het ondenkbaar dat ik ooit een keuken zou kopen van een fabrikant die niet volledig transparant is over zijn prijzen. Dan kom je in een winkel en geeft de verkoper je 50 procent korting. 50 procent op wat? Bij Kvik is de cataloguswaarde de prijs. Wij hanteren geen verborgen kosten.’

Was Kvik in eerste aanzet een keukenbedrijf, tegenwoordig heeft het zich ook toegelegd op badkamers en complete garderobeoplossingen. Een logische uitbreiding, aldus Claus: ‘Kvik is immers ontstaan omdat Knud Deens design beschikbaar wilde maken voor iedereen. Onze designfilosofie beperkt zich natuurlijk niet tot één ruimte van het huis. Design en functionaliteit gaan bij ons hand in hand. Misschien kom je bij ons voor alleen een kast, maar wanneer je in een later stadium de keuken of badkamer wilt aanpakken, bieden we de mogelijkheid alle ruimtes in dezelfde doordachte designstijl uit te voeren.’

Nederland was tien jaar geleden overigens een van de eerste landen buiten Scandinavië waar Kvik zich vestigde. Omdat Nederlanders bekend staan als zeer prijsbewust? Claus: ‘Eerder nog vanwege de sterke affiniteit met design, en Scandinavisch design in het bijzonder, en de rol die de keuken in jullie woningen inneemt. Voor veel Nederlanders is de keuken het hart van het huis, dus een fijne keuken is voor veel mensen prioriteit. Ruimtegebrek, zeker in grote steden, is een bekend probleem. Wij bieden bijvoorbeeld met onze XXL-keukenkasten, uitschuifbare werkbladen en geïntegreerde bankjes passende oplossingen voor iedereen. Voor prijsbewuste consumenten is het bovendien aantrekkelijk dat we de mogelijkheid bieden om de keuken zelf te monteren. Hiermee kan al snel twee- tot drieduizend euro bespaard worden.’ En duurzamer is dit ook. Claus: ‘Klopt! Een belangrijk onderdeel van ons concept is ons efficiënte vervoer van platte pakketten. Doorgaans worden keukens in de fabriek gemonteerd, maar wij monteren onze keukens in het magazijn van de plaatselijke winkel. Onze logistieke oplossing met platte pakketten zorgt voor minder CO2-uitstoot, want we kunnen vier keer zoveel keukens in elke truck vervoeren.’

Kastfronten van gerecyclede PET-flessen
Ondertussen is de Deense designspecialist vertegenwoordigd in meer dan 150 Europese steden. Hier kan het op een nog immer groeiende schare fans rekenen dankzij revolutionaire ontwerpen als Linea White (2000), beter bekend als “de conversatiekeuken”, Kviks eerste greeploze keuken Mano (2003), en Prato (2016), een cross over tussen keuken en woonkamer ontworpen in samenwerking met het Deense designduo ByKato. De verwachtingen voor Kviks nieuwste ontwerpen Ombra en Pavia zijn niet minder hooggespannen. Behalve dat beide ontwerpen niet alleen bijzonder weldoordacht zijn en fraai ogen, is ook het productieproces groener dan ooit.

Tijdloos Deens design met een twist
Kviks nieuwe keuken Pavia is geïnspireerd op een van de meest tijdloze keukendesigns. De slanke kastframes met verfijnd reliëf geven het klassieke uiterlijk een moderne twist. Pavia is ontworpen en geproduceerd met aandacht voor de volgende generatie. Het is Kviks eerste keuken geproduceerd van uitsluitend FSC-gecertificeerd hout, met kastfronten van gerecyclede petflessen.

Volgens Claus is dit een voorbode van wat komen gaat: ‘Tegen eind 2021 zullen al onze foliefronten van gerecycled PET zijn, waardoor we het belangrijkste grootste keukenmerk worden wat betreft het gebruik van gerecycled materiaal. Dit betekent dat we 10,5 miljoen plastic flessen per jaar recyclen en omvormen tot duurzame consumptiegoederen.’

Echt groen
Kviks nieuwe Ombra-keuken en Ombra-badkamer zijn stijlvol, strak en ook letterlijk groen, want naast stralend wit is Ombra verkrijgbaar in een warme groene kleur. Ombra werd samen met industrieel ontwerpduo SAYS WHO ontwikkeld en is geïnspireerd op de Deense natuur. Het is de eerste keuken waarvoor uitsluitend FSC-gecertificeerd hout gebruikt is. Claus licht toe: ‘Sinds 2013 gebruiken we gecertificeerd hout. Omdat we duurzaam bosbeheer willen ondersteunen, gebruiken we vanaf 2021 enkel nog gecertificeerd hout in al onze keukens, badkamers en garderobes.’

Claus: ‘Tot drie jaar geleden was het gros van de keukens die we verkochten wit. Nu is dat nog maar 70%. In korte tijd is op dat vlak enorm veel veranderd; mensen durven gewaagdere keuzes te maken. Onze zwarte en grijze modellen doen het enorm goed en ook onze houten keuken is populair, maar van onze prachtige groene Ombra verwachten we heel veel!’ Reken er echter niet op dat Kvik in de toekomst een waaier aan kleuren gaat produceren. Claus: ‘Onze kracht is dat we alles op voorraad hebben; en omdat we tevens zo duurzaam mogelijk willen produceren, is en blijft ons assortiment kleuren beperkt. Het is bij ons wel mogelijk om je keuken zelf in een handomdraai een compleet nieuwe look te geven door bijvoorbeeld frontjes te verwisselen.’ Kvik wil met de nieuwste ontwerpen Ombra en Pavia aantonen dat consumenten duurzame keuzes kunnen maken die goed zijn voor jaren gebruik en plezier.

Duurzame ambities
Claus: ‘Wij maken tijdloos Deens design met hoogwaardige materialen uit verantwoorde bronnen. Onze uitgebreide garanties weerspiegelen ons sterke geloof in duurzame producten. We streven in alles wat we doen naar het hoogst haalbare. Om onze missie -– kwalitatief hoogstaand Deens design tegen verrassend lage prijzen -– te kunnen realiseren, innoveren we voortdurend. Op het vlak van duurzaamheid hanteren we dezelfde aanpak. Wij streven ernaar om alleen duurzame en bij voorkeur gerecyclede materialen te gebruiken. We leren en verbeteren razendsnel en komen zo dichter bij ons doel om in 2022 CO2-neutraal te zijn en het van daaruit nóg beter te doen.’

Vermindering CO2-uitstoot
Ook achter de schermen zet Kvik een tandje bij als het gaat om het behalen van duurzaamheids doelstellingen. Claus: ‘Sinds 2019 werken onze fabriek en kantoren al volledig op hernieuwbare energie. Alle verlichting is vervangen door LED-verlichting om energie te besparen. Deze veranderingen hebben ons energieverbruik drastisch verminderd. Er is geïnvesteerd in een verbrandingsoven die ons houtafval omzet in warmte. Daardoor produceren we nu genoeg warmte voor onze fabriek en ons hoofdkantoor. Dit speelde een grote rol bij de vermindering van onze CO2-uitstoot.’

Voor meer informatie: www.kvik.nl