Op zaterdag 5 juli 2025 opent Drents Museum De Buitenplaats in Eelde de digitale projectie-tentoonstelling ‘The Mucha Experience’. Jet Sloterdijk, conservator van de Mucha-tentoonstelling: ‘Hierin komt de kunst van de vermaarde art nouveau-meester Alphonse Mucha tot leven in grote projecties, 3D-animaties en speciaal gecomponeerde muziek. Als bezoeker beleef je leven en werk van de Tsjechische kunstenaar op een hele bijzondere manier.’
Alphonse Mucha (1860-1939) is vooral bekend om zijn affiches en decoratieve illustraties. Deze werken zijn direct herkenbaar en worden gedomineerd door vrouwfiguren met weelderige haren, omgeven door gestileerde bloemmotieven en vloeiende lijnen, neergezet in pastelkleuren. Sloterdijk: ‘Dit wordt ook wel ‘Le Style Mucha’ (de Mucha-stijl) genoemd, die synoniem werd voor de Franse art nouveau. De combinatie en continue afwisseling van projecties, geluid en speciaal gecomponeerde muziek in het museumpaviljoen in Eelde, maakt dat je als bezoeker wordt ondergedompeld in Mucha’s verhaal.’
Naast affiches en decoratieve illustraties ontwierp Mucha ook sieraden, glas-in-loodramen, vazen, kamerschermen en zelfs complete winkelinterieurs. Sloterdijk: ‘Verder maakte hij beeldende kunst: schilderijen, tekeningen, pastels en sculpturen. Het hoogtepunt is zijn Slavisch Epos, een serie enorme schilderijen. Daarin zijn episodes uit de geschiedenis van de Slavische volkeren verbeeld. Deze schilderijen hangen in Praag, waar ze zelden van hun plek worden gehaald. In de projecties kunnen we ze - in alternatieve vorm - wel in Eelde laten zien. Dat sluit ook aan bij Mucha’s bredere ideaal. Hij geloofde sterk dat kunst niet alleen voor een select gezelschap, maar voor de massa bestemd moest zijn. Wij hopen dat juist deze eigentijdse, dynamische presentatie op onze nieuwe locatie Drents Museum De Buitenplaats een breed publiek zal trekken. De experience sluit aan op de belevingswereld van de digitale generatie. Er is zelfs een hologram van de kunstenaar. Dus je ziet hem ook, hij praat. Er is een onderdeel over zijn atelier. Je ziet hoe hij werkte. Ook zijn invloed komt aan bod. Zijn werk wordt nog steeds veel geciteerd. Zijn beeldtaal is nog steeds relevant. Ook voor de klassieke bezoeker is er voldoende te beleven.’