Het Fries museum toont bijzondere collectie sits

Vanaf 11 maart tot en met 10 september 2017 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden een grote tentoonstelling over sits. Sits is glanzend, gebloemd, handbeschilderd katoen uit India. Vanaf de 17de eeuw veroverde het de wereld.

De topstukken uit de omvangrijke en goed onderhouden collectie van het Fries Museum worden in zes zalen gepresenteerd. De laatste grote zaal toont nieuwe textiele werken. Ook nu inspireert de stof tot nieuwe initiatieven op het gebied van handwerk. In het kader van het project van de Textiel Factorij werden hedendaagse kunstenaars en vormgevers in contact gebracht met Indiase ambachtslieden. Samen verkenden ze oude tradities en nieuwe technische mogelijkheden. Een aantal van deze werken krijgen een plaats in deze tentoonstelling, andere worden later gepresenteerd in Museum TwentseWelle, het Zuiderzeemuseum en het Lloyd Hotel & Culturele Ambassade.

Zeelieden van de VOC namen sinds 1602 de prachtige sitsstoffen mee uit India om ze te ruilen tegen specerijen in Indonesië. Het werd het katoenen goud van de VOC. Al gauw werden de geschilderde bloemen ook populair in Nederland en twee eeuwen later waren ze onderdeel van de Nederlandse streekdrachten. Sits was kwetsbaar en kostbaar en werd daarom gekoesterd en zorgvuldig bewaard. Mede daarom heeft het Fries Museum een omvangrijke en goed onderhouden collectie sits.

Eigen collectie

Sits, katoen in bloei toont een grote variatie aan kleurrijke bloempatronen op rokken en jakken, maar bijvoorbeeld ook op zonhoeden en enorme wapenpalempores (spreien met een familiewapen van ruim 3.5 x 2.5 meter). Een van de topstukken is een nieuw verworven en niet eerder getoonde 18de-eeuwse kimono. De stof en het kledingstuk zijn Indiaas, het model is Japans (Nederland dreef in die tijd als enig Westers land handel met Japan) en de drager was een rijke Hollander. Het stuk werd driehonderd jaar geleden beschilderd, maar ziet er nog steeds uit als nieuw. Het laat als geen ander collectiestuk zien dat in de ogenschijnlijk simpele katoenen stof diverse culturen samenkomen. Een ander hoogtepunt in de tentoonstelling is een wandkleed uit de 17de eeuw, de oudste sits in Nederland, met leeuwen, mythische vogels en amoureuze taferelen.

Sits anno nu
In samenwerking met de Textiel Factorij, toont het Fries Museum hoe sits nog steeds inspireert. In het kader van dit project reisden Nederlandse vormgevers en kunstenaars onlangs naar India. Daar bliezen ze samen met Indiase ambachtslieden de gezamenlijke historie van sits nieuw leven in. Ze verkenden oude sitstradities en nieuwe technische mogelijkheden.

In zowel Nederland als India verdwijnen ambachtelijke technieken razendsnel. Het snijden van drukblokken en kalamkari (het met de hand beschilderen van sits) zijn zeldzame vaardigheden geworden. Door samen te werken, worden kennis en inspiratie uitgewisseld.

Een aantal van de nieuwe kunstwerken is in deze tentoonstelling te zien. Barbara Broekman, Eline Groeneweg, Alya Hessy, Gerard Jasperse, Fransje Killaars, Jasmin Koschutnig, Ruud Lanfermeijer, Sarojini Lewis, Simone Post, Renuka Reddy, Jenne Sipman en Linda Valkeman presenteren hun resultaten in het Fries Museum. Andere resultaten worden later getoond in Museum TwentseWelle en het Zuiderzeemuseum en het Lloyd Hotel & Culturele Ambassade.

Publicatie
Conservator mode en textiel Gieneke Arnolli schreef een begeleidende publicatie getiteld Sits, katoen in bloei. Deze is te koop via de website van WBOOKS en in de museumwinkel voor € 22,50