Wel in voor een pittige uitdaging? Doe mee aan de Hottest Chef competitie

Nog geen maand geleden kondigde Tabasco de culinaire wedstrijd voor de Hottest Chef aan. Met een fysieke finale op 12 mei zal deze in zijn huidige vorm niet door kunnen gaan. De organisatie heeft besloten de competitie tot een online receptenwedstrijd te transformeren. ‘Wij denken dat er nu meer dan ooit behoefte is aan het uiten van creativiteit, zelf gerechten maken en het ondersteunen van de lokale retailers. We hopen op deze manier niet alleen wat pit maar ook wat positiviteit in de keuken te brengen’ aldus Helen Shackleton, brandmanager van Tabasco.

[Fotocredit: Floris Heuer]

Bij de nieuwe online versie van de wedstrijd zullen de vijf finalisten hun receptuur moeten pitchen met een eigen video. Het publiek kan stemmen en de jury zal ook een winnaar kiezen. Er kunnen dus zomaar twee winnaars zijn die beiden in 2021 in de USA bij Tabasco worden uitgenodigd! Eind van het jaar krijgen de finalisten alsnog de kans hun gerechten aan de pers te presenteren.

Nieuwe elementen

De competitie wordt in Nederland voor de vijfde keer gehouden. Voor de editie 2020 was besloten dat iedereen mee zou mogen doen, ongeacht leeftijd of achtergrond. Het grote verschil zit ‘m vooral in de uitvoering van de finale. Deze wordt nu geheel online gehouden met instemming van het publiek. ‘Dit vergt wel wat extra inspanning van de deelnemers, want als je in de finale zit, wordt er wel een video van je verwacht die we online gaan zetten’ zegt Jord Althuizen, voorzitter van de jury. Verder is het thema verschoven van Spice up the Dutch, naar Spice Up Your Kitchen, waarbij niet alleen het gebruik van lokale producten wordt gevraagd, maar ook de nadruk ligt op de herkomst van lokale leveranciers. Dat kan een boer of teler uit de regio zijn of de slager, bakker, groenteman uit de buurt. Het verhaal achter het recept krijgt meer gewicht bij de beoordeling.

De wedstrijd

Deelnemers hebben keuze uit een breed gamma van Tabasco sauzen. De organisatie is dan ook heel benieuwd naar de inzendingen waar naast rood, groen, Chipotle of Habanerosaus ook de Srirachasaus ingezet mag worden. De jury beoordeelt de receptuur op authenticiteit, actualiteit en originaliteit. Bij inschrijving moet ook een foto worden gevoegd voor de toetsing van de presentatie. Een kloppende ingrediëntenlijst met de herkomst van de producten is tevens onderdeel van de beoordeling. De inschrijftermijn is verlengd tot 22 april. Op 29 april worden de vijf finalisten bekend gemaakt en vanaf 11 mei worden de recepten met video aan het publiek ter stemming gepubliceerd.  Eind mei wordt de winnaar en de publiekslieveling bekendgemaakt

Vakjury

De jury staat onder leiding van BBQ-specialist Jord Althuizen (Smokey Goodness). Hij wordt bijgestaan door Felix Wilbrink, Culinair journalist Telegraaf, Lars Drost, winnaar Hottest Chef Competition 2015 en tegenwoordig souschef bij Ciel Bleu**, Sharon van Lockhorst, hoofdredacteur bij online culinair platform Favor Flav en Tabasco’s Corporate Chef Gary Evans.

Meer informatie en aanmelden hier.

Tabasco pepersaus bestaat al meer dan 150 jaar en wordt nog steeds volgens het traditionele recept van pepers, zout en azijn gemaakt. Dit product wordt wereldwijd verkocht in 195 landen en gebieden. Het familiebedrijf McIlhenny produceert een lijn van meer dan tien soorten pepersaus, waarvan in Nederland momenteel zeven verkrijgbaar zijn.

Klik hier voor de website met een compleet overzicht.