Tinello Keuken & Interieur: Van inspiratie tot eindresultaat

Wie de mooiste woonkeuken van de allerbeste kwaliteit zoekt, komt vanzelf uit bij Tinello. Maar het merk uit Kaatsheuvel is meer dan keukens alleen. Tinello staat voor maatwerk woonbeleving. Wie de nieuwe badkamertoonzaal in Hilversum bezoekt, ontdekt dat werkelijk iedere woonwens hier vervuld kan worden. Villa d’Arte in gesprek met eigenaar Martin de Winter over ambachtelijk maatwerk, ondernemen in crisistijd en waarom iedereen zou moeten koken met een stoomoven.

Tinello, dat begon in Kaatsheuvel als werkplaats voor meubelrestauratie, is in dertig jaar tijd uitgegroeid tot hét merk voor ambachtelijke keukens en maatwerk interieur. Mede bepalend voor dit succes was het partnership met Martin en Mischa de Winter, die in 2010 hun fraaie Hilversumse vestiging openden. Zij voorzagen weldra het Gooi en omstreken van ‘de Rolls Royce onder de keukens’. Tinello mag bekend geworden zijn met robuuste, landelijke keukens; ook met strakke eigentijdse keukens weet het heel goed raad. De oogstrelende modellen in de showroom vallen op door vakmanschap, bijzondere materialen (olijfhout, koper en basalt) en de mooiste apparatuur van onder meer Viking, Wolf en Sub-Zero. Met de realisering van de sanitair-showroom op de tweede etage toont Tinello nog meer in huis heeft.

Tinello Hilversum

Martin de Winter weet wat het is om eigenhandig iets te maken. In 1982 begon hij als ‘handige Harry’. ‘Voordat ik in de toonzaal cliënten begon te helpen, heb ik tien jaar als keukeninstallateur in de buitendienst gewerkt. Een ervaring die me vandaag nog steeds van pas komt, omdat ik begrijp hoe dingen technisch in elkaar zitten en weet wat wel en niet kan.’ Toen zijn baas er in 1993 mee stopte, besloot hij het bedrijf over te nemen. ‘Ik ben begonnen met drie man op 250 vierkante meter in het centrum van Hilversum. Later zijn we verhuisd naar dit pand van 1.400 m2, waar ik een vestiging voor keukens en bad gestart ben. Uiteindelijk heb ik op deze plek samen met mijn echtgenote Mischa Tinello Hilversum geopend, een keukenzaak met uitsluitend maatwerk voor het hogere segment. Toen ik het huurcontract tekende, zei mijn vader dat ik zojuist mijn eigen faillissement getekend. Maar ik durfde het wel aan. Eerst was Tinello alleen keukens en interieur, nu ook sanitair. Met de opening van onze mooie showroom zijn we in ons jasje gegroeid.’

One-stop shop

‘We zijn natuurlijk bekend geworden met onze keukens, maar eigenlijk zijn we een one-stop shop voor maatwerk interieur. Onze adviseurs zijn bijkans binnenhuisarchitecten. Als mensen gaan bouwen of verbouwen, dan maken wij het ontwerp en kunnen het hele verhaal van A tot Z inrichten. We beschikken over onze eigen bouwploeg, W-Interstyle Group. Van het stucwerk en de wanden tot de lambrisering, sierelementen en verlichting; alles doen wij zelf. Indien nodig, dan schakelen we de expertise in van externe partijen met wie we een langdurige relatie hebben opgebouwd, die er dezelfde werkethiek en kwaliteitsmaatstaven op nahouden als wij. Als wij de deur dichttrekken, kan de haard branden en kan er direct gekookt worden.’ Ook nadat er geleverd is, kunnen cliënten blijvend rekenen op het vakmanschap van Tinello. ‘Als er ook maar het geringste probleem is, komen we het direct oplossen. Niemand hoeft te wachten tot maandag voor de monteur langskomt. Onze hele ploeg van 25 man is direct inzetbaar. Ook ik! Cliënten krijgen mijn privé-nummer.’ Voor De Winter niet meer dan logisch. ‘Onze keukens en badkamers zijn behoorlijk kostbaar. Dan mag je bijbehorende service verwachten, dat vind ik niet meer dan normaal.’ Regelmatig staat hij bij klanten thuis te koken, om te demonstreren hoe ze optimaal gebruik kunnen maken van de nieuwe stoomoven bijvoorbeeld. De Winter: ‘Als ik dan zie hoe mensen genieten van hetgeen wij gerealiseerd hebben, ben ik zo trots als een aap.’

Exclusief sanitair

Achter dubbele stalen taatsdeuren zijn een slaapkamer met bad, sauna en cortenstalen haard zichtbaar. Daarnaast bevinden zich een inloopkast en wellness; je waant je hier in een luxe afgewerkt huis of vijfsterren-hotelsuite. ‘Die haard hebben we ontworpen, maar maken we niet zelf. Daarvoor huren we externe expertise in. We willen laten zien dat we niet zomaar een “timmermannetje” zijn, maar strak passend maatwerk afleveren. Alle kasten maken we zelf en daarin zijn we heel vooruitstrevend qua materiaalkeuzes. We werken bijvoorbeeld heel graag met Jee-O, een prachtig merk, Duravit en Laufen. Marcel Wanders heeft een heel mooi bad voor Laufen ontworpen dat we hier hebben staan. Dat is een investering, maar je zet één zo’n item neer en de ruimte is praktisch af. Verder hou ik van merken als Grohe en Dornbracht. Ze bestaan lang, hebben mooie spullen en uitstekende garantievoorwaarden,’ aldus De Winter.

Wasstraat

Gevraagd naar trends op sanitairgebied: ‘Je ziet steeds meer materialen die uit één stuk kunnen. Marmerachtige of onyx wanden met verlichting erachter, maar ook plexiglas met afbeeldingen zien we terug in badkamers. Maar het allerbelangrijkste momenteel is de zogenaamde wasstraat. Mensen willen geen douchekop met een slangetje meer, maar grote panelen waaruit het regent. Ook wordt vaker het bad opgeofferd voor een echt grote douche. Tenzij je echt veel ruimte hebt, maar dan moet het wel een bad met jacuzzi zijn. Persoonlijke ruimtes worden steeds belangrijker. Ik zie mensen echt meer voor zichzelf kiezen. Niet nu bezuinigen, maar juist gaan voor die droomkeuken of badkamer met alle equipment die ze willen. Ook zien we steeds vaker een ouderslaapkamer met badkamer en-suite. Kinderen krijgen een eigen badkamer, ook in kleinere woningen.’

Van woonkamer naar woonkeuken

Overige veranderingen die hij heeft waargenomen: ‘Je ziet inmiddels dat de keuken de plek van de woonkamer als hart van het huis heeft ingenomen. Woonkamers zijn meer veredelde tv-kamers met een open haardje geworden. Daarmee is de woonkeuken ook echt geworden wat de naam impliceert. Het dagelijkse sociale leven speelt zich af rondom de keukentafel, die ook steeds groter is geworden. Ook buitenkoken is niet meer weg te denken, maar mensen gaan niet langer voor een outdoor kitchen met fornuis, maar voor een Big Green Egg of Bastard. Wij leveren mooie hardstenen bladen met een gat waarin de barbecue geplaatst wordt.

Een andere opvallende ontwikkeling is dat wijn uit de kelder is gehaald en de wijnkast een prominentere plaats krijgt in het interieur. Een andere – volgens mij erg positieve – ontwikkeling is dat mensen beter willen eten en we enorm veel stoomovens verkopen. Ik kook alles in de stoomoven, want je kunt in achttien minuten een restaurantwaardige maaltijd op tafel zetten die gezonder is en voor minder troep in de keuken zorgt! De volgende stap zijn koelkasten met camera’s die een seintje geven als de melk op is.’

Duurzaamheid

Ziet Martin nog bepaalde trends op het gebied van duurzaamheid? ‘Wij werken graag met hoogwaardige natuurlijke materialen, dus dat er goed met bronnen wordt omgesprongen is voor ons belangrijk. Wat is mooier dan een gerecycled stuk hout, waar je nog de oude verbintenissen in kunt zien? Ons oude hout kopen we bij een houtsloperij die duurzaam sloopt. Ook ben ik een voorstander van dikfineer keukens. Die zijn met 3 mm hout beplakt, waardoor ze een massief houten uitstraling hebben, maar minder kostbaar en duurzamer zijn, want er wordt minder hout gebruikt. Ook op het gebied van vloeren worden enorme stappen gemaakt. Er zijn keramische vloeren die nauwelijks van echt hout te onderscheiden zijn. En we maken heel veel werkbladen van composiet; dat is hittebestendiger en er hoeft minder hout voor gezaagd te worden.’

Investeren

Over ondernemen in crisistijd is De Winter, die zijn bedrijf ook door de financiële crisis van 2008 heeft geloodst, nuchter: ‘Puur zakelijk gezien is het jammer dat we het geplande openingsfeest op 2 april niet konden houden. In maart, begin april was het stil in de showroom, maar ik zie dat de markt alweer flink aan het aantrekken is. Zeker de laatste maanden wordt veel meer geld uitgegeven aan duurdere producten. In mijn andere zaak hebben we in drie maanden de jaaromzet gedraaid. Als je erover nadenkt is het niet zo gek: mensen zitten vaker thuis en ze weten niet hoe de wereld er morgen uitziet. Dus als je nu iets doet, kun je het beter maar gelijk goed doen. Wij investeren zelf ook in onroerend goed en ik wil ook niet wachten! We kunnen door onze orderintake sowieso een jaar vooruit en hebben nog heel veel klussen staan. Ik hoop wel dat we in ieder geval met kerst alsnog een feestje kunnen houden hier.’

Van potloodtekening tot interieur

De Winter wordt ondersteund door echtgenote Mischa, die als directeur de dagelijkse leiding over Tinello Hilversum heeft, en Mark Kreté van Tinello Keuken & Interieur. Maar het liefst zit hij te schetsen: ‘Om te zien hoe mijn potloodtekening uiteindelijk een interieur wordt waar mensen jaren plezier van hebben, daar geniet ik intens van. Ik heb klanten aan wie ik al voor de derde keer een keuken verkoop. Ik ben geen architect; meer een adviseur, ontwerper en technische freak die dingen in elkaar knutselt om het zo mooi mogelijk te maken. Dat onze cliënten me dat vertrouwen geven, een mooier compliment is er niet.’

Volstrekt uniek

Gevraagd of het niet lastig is om in het hoofd van een ander te kruipen: ‘Ik ontmoet inderdaad mensen die me carte blanche geven om iets te bedenken. Ik heb weleens iemand gehad die als enige wens een fornuis van €40.000 en een bepaald type koelkast wilde. “Voor de rest verzin je alles er maar omheen.” De belangrijkste les die ik mijn mensen altijd meegeef is goed te luisteren. Vergaar zoveel mogelijk informatie en ga daarna trechteren. Het is de kunst om mensen verbazen met een fantastische, fotorealistische presentatie waarin iemand al zijn wensen in vervulling ziet gaan. Onze assistente Denise, afgestudeerd binnenhuisarchitecte, is hier een kei in. Zo’n presentatie gaat direct leven!

Soms stapt iemand binnen en vraagt meteen wat het kost. Zo werkt maatwerk niet. Heel simpel gesteld: een koelkast voor vier personen ziet er anders uit dan eentje voor twee personen. Ik wil weten: wat wil je, hoe is je gezinssamenstelling, wat is de indeling van de woning, hoe valt het licht? Het mooie van Tinello is het maatwerk. Zagen, frezen, monteren, schilderen en spuiten doen we in de eigen fabriek. Hierdoor kunnen we elk stukje hout in de gewenste maatvoering bieden; alle panelen en deuren kunnen op maat gemaakt worden. Wie bij ons iets koopt, schaft iets volstrekt unieks aan, dat volledig afgestemd is op jouw specifieke wensen en behoeften. Als jij wilt dat het kruidenrekje uit de afzuigkap omlaag komt of de televisie uit het aanrechtblad omhoog, dan kan dat!’

Voor meer informatie: tinello.nl