Decathlon kiest voor Green Friday Week

Black Friday lijkt misschien een goede deal voor consumenten, maar het is helaas een donkere deal voor de planeet. Door de hoge kortingen op deze dag, hebben mensen de neiging om dingen te kopen die ze vaak niet nodig hebben. Decathlon kiest er daarom bewust voor om, net als vorig jaar, de Black Friday trend niet te volgen. Tijdens Black Friday zullen zij op Groen gaan en zich samen met ruim 100 andere merken en bedrijven inzetten voor een groene en gezonde aarde. Het doel? Met z’n allen 50.000 bomen planten. 

Wat houdt Green Friday in?

Green Friday is een initiatief van Trees for All. Trees for All investeert in bomen door deze nieuw te planten, bestaande bossen te herstellen en mensen bewust te maken van het belang van bomen. Dichtbij huis in Limburg, maar ook verder weg met duurzame bosprojecten in ontwikkelingslanden. Dit jaar zal het Vietnam zijn: Trees for All gaat gaat samen met lokale partners en inwoners de zwaar gedegradeerde kustzone van Centraal-Vietnam herstellen.

Decathlon houdt dit jaar wederom een heuse Green Friday week. Deze week loopt van maandag 22 november tot en met maandag 29 november. Binnen deze week vallen zowel Black Friday als Cyber Monday, de maandag erna. De gehele week licht Decathlon projecten uit waarmee ze hun milieu-impact proberen te verminderen en stimuleert ze haar klanten om een donatie te doen aan Trees for All of om mee te doen met de sportchallenge. 

Meer informatie over Green Friday bij Decathlon, vind je hier

Bomen planten met Trees for All

Om Green Friday echt “Green” te maken, gaat Decathlon net als vorig jaar, bomen planten in samenwerking met Trees for All. Vorig jaar was Green Friday een groot succes en hebben ze 1843 bomen kunnen planten. Dat staat gelijk aan 29 tennisbanen aan bomen! Dit jaar start Decathlon zelf met het doneren van 1000 bomen in het bos dat Trees for All aan het creëren is in Limburg. Wil jij als consument hier ook aan bijdragen? Via deze link kun je 5 euro doneren aan Trees for All, wat gelijk staat aan één boom. Wil je op een andere manier bijdragen? Lees dan verder.

Sportchallenge

Om klanten te motiveren een steentje bij te dragen en extra zorg te dragen voor de planeet en zichzelf, heeft Decathlon in samenwerking met Trees for All een sportchallenge bedacht: Hoe ver ga jij voor een boom? Tijdens de Green Friday week nodigt Decathlon haar klanten en medewerkers uit om een challenge uit te voeren van een sport naar keuze. Dit kan een door Decathlon bedachte challenge zijn, maar ook een zelfbedachte. Door middel van een donatiesysteem kunnen alle deelnemers hun challenge laten sponsoren. Donaties kunnen gedaan worden via het fundraiser platform KENTAA. Het gesponsorde bedrag gaat rechtstreeks naar Trees for All. De inschrijf- en donatiepagina vind je hier. 

Om hun eigen medewerkers te stimuleren deel te nemen aan de sportchallenge, doneert Decathlon 20 euro voor iedere medewerker die deelneemt. Dit bedrag staat gelijk aan vier bomen. 

Wat doet Decathlon nog meer aan duurzaamheid?

Niet alleen tijdens Green Friday probeert Decathlon haar impact op het milieu te verminderen. Zo krijgen geretourneerde producten een tweede kans, zijn ze in enkele winkels gestart met het verhuren van producten als mountainbikes en SUPs en verkopen ze hun eigen ecodesign producten. ‘Ecodesign producten zijn producten met een lagere impact op het milieu. We kiezen bij deze producten bijvoorbeeld voor gerecycled materiaal, minder water en verf en andere processen in de productie. De levensduur van deze producten is over het algemeen langer en het merendeel van de ecodesign producten is gemakkelijk en snel te repareren, wat de levensduur ook weer verlengt,’ aldus Freek Dierkes. Meer weten? Klik hier.

Over Decathlon

Decathlon is de grootste sportretailer van Nederland, met een breed assortiment aan kleding, schoenen en andere sportartikelen. Of je nu een voorkeur hebt voor fitness, voetbal, surfen, basketbal, wandelen, klimmen, zwemmen, hockey, yoga, zeilen, crosstraining, padel of fietsen, Decathlon voorziet in alle benodigdheden. Voor gespecialiseerde informatie over de producten, kun je terecht in een van de eenentwintig Decathlon winkels in Nederland en op de website.

0 replies on “Decathlon kiest voor Green Friday Week”