Bijna iedereen heeft er wel mee te maken gehad: een (ingrijpende) verbouwing of de bouw van een nieuw huis. We weten dat daarbij veel mis kan gaan en we kennen de ergernissen. Een gesprek met Bertram Terpstra van Designa Architecten BNA over hot issues in zijn vak. Een architect wordt nog weleens gezien als iemand met een groot ego, die monumenten van zijn eigen creativiteit in het landschap wil achterlaten. ‘Ja, die architecten bestaan zeker,’ reageert Bertram Terpstra. ‘Maar een architect moet op de eerste plaats luisteren naar zijn klant, adviseren en laten zien wat er allemaal mogelijk is. Hij moet de klant meenemen in zijn gedachten en ideeën en zich dienstbaar opstellen. Sommige architecten of ontwerpers kunnen zich permitteren om geheel hun eigen stijl te volgen, omdat de klant hem of haar daarop heeft geselecteerd. Maar ook dan mag de architect de belangen van de klant nooit uit het oog verliezen.’ Bertram: ‘Mensen vinden het interessant om met een architect over hun wensen te praten, maar willen er vaak niet al te veel voor betalen. Daarbij vergeten zij dat een goede architect zichzelf voor een deel terugverdient. Bovendien krijgt de klant een huis dat onder architectuur is gebouwd of verbouwd. Over iedere ruimte is dus nagedacht en deze is derhalve zo functioneel mogelijk ingericht. Ook voorkom je de komende jaren de frustratie van “hadden we maar dit” of “hadden we maar dat” gedaan. Of hadden we toch maar een deskundige in de hand genomen. Mensen die een negatieve ervaring met nieuw- of verbouw hebben, huren ons graag in! Door ervaring wijs geworden, weten zij inmiddels dat je zo’n proces niet zelf kunt overzien. Men zegt niet voor niets dat je minimaal driemaal gebouwd of verbouwd moet hebben om het goed te doen, om een beetje inzicht te krijgen in wat er allemaal bij komt kijken.’ Creatief en praktisch Een architect heeft overzicht en overdenkt alle aspecten van nieuw- en verbouw van uw woning al terwijl hij aan het schetsen is. Hij verbindt het creatieve met het praktische en denkt aan dingen waaraan de klant nooit had gedacht, en dat hoeft ook niet. Die heeft andere dingen aan zijn hoofd. Laat het ontwerp en de (ver)bouw van een huis over aan professionals die er niet alleen verstand van hebben, maar ook inzicht in de prijzen en kosten. Waardoor vaak fikse besparingen worden gerealiseerd. ‘Wij werken heel transparant,’ zegt Bertram. ‘Wij zorgen ervoor dat alles wordt zoals wij dat met de klant hebben besproken en afgesproken. Geen oplevering waarbij de stopcontacten te laag in de wand zijn gemonteerd omdat er geen rekening is gehouden met de nieuw aangebrachte vloerverwarming en de daaruit voortvloeiende vloerhoogte. Dan hoeft er achteraf ook geen stuk van de deuren te worden afgezaagd. Geloof me: we maken het mee.’ Een aannemer stelt doorgaans geen vragen over het waarom van bepaalde beslissingen, hij doet wat de klant van hem vraagt. Ook als dat misschien niet helemaal logisch is. ‘Ja, en als de klus is geklaard komt de spijt. Over het ontbreken van vloerstopcontacten op cruciale plaatsen in huis, zoals onder de sofa in de zithoek waardoor je geen licht hebt om te lezen. Men heeft er niet aan gedacht om die in het tegelplan op te nemen vóórdat die fraaie stenen vloer werd gelegd. Er kan zoveel misgaan. U heeft een prachtige, maar loodzware lamp gekocht voor in de hal, maar bij het installeren blijkt dat daar geen rekening mee is gehouden. Het plafond is niet verstevigd en kan het gewicht niet aan. Het is ook erg jammer als je een huis laat bouwen op een prachtige plek aan het water, maar dat het geweldige uitzicht in kleine vakjes wordt verdeeld, omdat er is gekozen voor een roedeverdeling in de ramen en niet voor horizontale vlakverdeling. ‘Ook het verlichtingsplan is in het algemeen een ondergeschoven kindje, terwijl dat het belangrijkste onderdeel van het interieurplan is. Over de draairichting van de ramen wordt ook bijna nooit nagedacht. Meestal wordt gekozen voor naar binnen draaiende ramen met als gevolg dat ze dwars door vouw- of sluitgordijnen heen moeten, wat helaas niet gaat. Perfect samenwerken De logistiek tijdens een verbouwing, ook een hot issue. ‘Dat is een van de lastigste, maar ook belangrijkste aspecten,’ legt Bertram uit. ‘Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Dat geldt ook voor de werkzaamheden, die perfect op elkaar moeten aansluiten. Iedereen is van elkaar afhankelijk. Daarom is het zo belangrijk dat er consensus is tussen de architect, de aannemer en alle onderaannemers. Wij werken met zorgvuldig geselecteerde partijen, mensen die aan één woord genoeg hebben en van wie wij op aan kunnen.’ En dan die twijfel of alles wel optimaal wordt. Na- tuurlijk heb je je in de materie verdiept, maar als leek kun je niet op de hoogte zijn van alle laatste ontwikkelingen en mooiste oplossingen. Bertram: ‘Wij bezoeken heel veel grote internationale beurzen en weten wat er te koop is in de wereld van het wonen. Of het nu om bouwmaterialen gaat, technologie, keukenapparatuur, sanitair, verlichting, meubilair, stoffering, vloerafwerkingen, behang of verf, noem maar op. In ons Wooninspiratiecentrum aan de Nieuweweg 6A in Laren kunnen mensen zich op één adres laten informeren over alles wat met nieuw- en verbouw, wonen en zelfs met het kopen en verkopen van een huis te maken heeft. Ruim twintig deskundige partijen staan hier klaar om de klant te helpen en te adviseren. Van aankoop tot oplevering! En voor de inrichting en styling werken wij samen met Designa Interieur in Hilversum. Pauline Jorritsma is een gepassioneerd Vanaf zondag 7 januari 2018 om 17.00 uur zijn we er weer met een gloednieuw seizoen van Woonvilla naar Droomvilla op RTL 4, gepresenteerd door Bertram Terpstra en Pauline Jorritsma. Bekijk alle afleveringen van seizoen 1 & 2 op onze website! www.designa.nl. en vakbekwaam interieur ontwerpster, die precies weet wat zij doet en zich enorm goed in de klant kan inleven. Wat ik wil duidelijk maken, is dat je bij Designa niet slechts een architect inhuurt, maar kunt vertrouwen op een heel team van vakmensen. Samen zorgen wij ervoor dat elke bouw of verbouwing een feestje wordt, met als resultaat een huis dat niets te wensen overlaat.’
Designa Architectuur BNA
Torenlaan 2, Laren
T. 035 – 30 33 733
E. laren@designa.nl designa.nl
Designa Interieur
Oude Doelen 8a, Hilversum
T. 035 – 621 98 97
E. info@designainterieur.nl
W: pauline-jorritsma.nl
Designa Inspiratiecentrum
Nieuweweg 6A, Laren
T. 035 – 30 33 777
E. info@wooninspiratiecentrum.nl
W: wooninspiratiecentrumhetgooi.nl