Tijd om te lezen: Villa’s boekentips

Vuurgeesten van R.O. Kwon vertelt het verhaal van Phoebe en Wil, die elkaar ontmoeten op een elitaire Amerikaanse universiteit. De jonge geliefden dealen allebei met een groot verlies. Phoebe geeft zichzelf de schuld van het fatale auto-ongeluk van haar moeder, terwijl Wil er maar niet in slaagt de leegte te vullen die het afstappen van zijn geloof bij hem achterliet. Eeuwig zoekend naar troost en vergiffenis sluit Phoebe zich aan bij een radicale religieuze beweging, geleid door een oud-student. Nadat de groep een aanslag gepleegd heeft, verdwijnt Phoebe spoorloos. Wil zet alles op alles om te achterhalen wat er gebeurd is. Vuurgeesten is een krachtige roman die balanceert op het dunne koord tussen geweld en liefde, geloof en fanatisme, hoop en wanhoop.

Uitgeverij Arbeiderspers | 9789029539708 | € 20

Geen ontsnapping mogelijk

Wanneer de twaalfjarige Marie in de winter van 1969 haar moeder Louisa verliest, beseft ze niet hoe groot de impact van het gemis op de rest van haar bestaan zal zijn. De dood van Louisa zet een reeks gebeurtenissen in gang en het verdriet van Marie beïnvloedt vanaf dan elke keuze die ze maakt. Tot ze op een dag wakker wordt in een leven dat het hare niet is. Onbewust geeft Marie de pijn door aan haar dochter Elise, die vijftig jaar later beslist de noodlottige cirkel van vijf generaties vrouwen in haar familie te doorbreken. Moederziel, de debuutroman van de Vlaamse theatermaker, journalist en kroegbaas Ans Vroom, is een estafetteroman over moeders en dochters en de voortdurende zoektocht naar evenwicht en geluk. Want ieder kind draagt de tragiek van vorige generaties met zich mee, hoe hard we ook proberen eraan te ontsnappen.

Moederziel | Uitgeverij Polis | 9789463105057 | € 22,50

Een dun laagje vernis

In de spannende roman In de Tunnel van Arjaan van Nimwegen roept een nieuwsberichtje bij de verteller herinneringen op aan een verleden waarin hij een rol heeft gespeeld. Alleen weet hij niet meer welke rol, want zijn geheugen vertoont gaten. Gealarmeerd door het bericht gaat hij in zijn geboortedorp in het oosten van het land op zoek naar de betrokkenen bij een aantal moorden, veertig jaar geleden. Maar gaandeweg dringt het besef door dat zijn betrokkenheid destijds wellicht groter is geweest dan hij had gehoopt, al twijfelt hij zelf steeds meer aan de waarheid van zijn bevindingen. Hij moet ook wel; zijn haperende geheugen wíl immers geen weet meer hebben van de feiten. Arjaan van Nimwegen is een meesterverteller. Eerst maakt hij ons deelgenoot van de voortkabbelende observaties van een op het oog betrouwbare hoofdpersoon, om ons vervolgens met een schok te laten inzien dat niets ooit is wat het lijkt.

Uitgeverij Wereldbibliotheek | € 22,99

Wanhoopsdaad

Guido T. heeft twee kindermoorden bekend, maar nu zwijgt hij in alle talen. En dat terwijl de politie zeker weet dat hij ook verantwoordelijk is voor de verdwijning van de zesjarige Max. Met louter indirect bewijs loopt het onderzoek vast. Drie maanden na de verdwijning van Max plaatst het onderzoeksteam Till, Max’ wanhopige vader, undercover als patiënt in het psychiatrisch gevangenisziekenhuis waar de kindermoordenaar zit. Zo kan hij toenadering tot hem zoeken en hem een bekentenis afdwingen. Tenminste, als Till niet zelf zijn verstand verliest. Een absolute nachtmerrie, een gewetensvraag, spanning, plotwendingen… De Patiënt is een klassieke Fitzek.

The House of Books | € 21,99

Alles om te overleven

Parijs, 7 januari 2015, de dag dat terroristen het satirische weekblad Charlie Hebdo binnenvielen en elf mensen op beestachtige wijze vermoordden. De jihadisten hadden de journalisten in het vizier vanwege de publicatie van een aantal karikaturen van Mohammed. Ondanks de vele bedreigingen waren de meeste medewerkers die dag gewoon aan het werk gegaan. Philippe Lançon was een van de slachtoffers. Hij raakte zwaargewond, een groot deel van zijn gezicht was hij kwijt. Pas een jaar later kon hij een pen oppakken om te vertellen wat hij had meegemaakt, vanaf de avond voor de aanval tot aan 13 november 2015, de dag van de aanslag op theater Bataclan. Hij schrijft zonder pathos of zelfmedelijden, wat de emotionele diepte van zijn herinneringen vergroot. Dit is het verhaal van een man die zich blootgeeft, zijn langzame herstel beschrijft vanaf het moment dat zijn leven verwoest lijkt. Hij is misvormd en heeft een oorlogstrauma opgelopen in een land dat in vrede leeft. Deze intense gebeurtenis zet zijn relatie tot de wereld, tot het schrijven, het lezen, liefde en vriendschap op zijn kop. De Flard is een boek waarvan je liever had gewild dat het nooit geschreven was, maar nu het er is wil je nog maar één ding: dat het gelezen wordt.

Uitgeverij de Geus | 9789044542639 | € 24,99