Joseph Klibansky’s grootste kunstwerk ooit slechts 24 uur te zien

Beyond the Clouds: een levensgroot kunstwerk van maar liefst 36 vierkante meter, werd op 25 september door contemporary artist Joseph Klibansky onthuld in zijn galerie in Naarden. Het kolossale kunstwerk – het grootste werk dat Klibansky tot nu toe heeft gemaakt – is slechts 24 uur te bewonderen. Het werk zal namelijk één dag later naar de lasersnijder worden gebracht en in ruim 40.000 kleine stukjes van 3 bij 3 centimeter worden opgedeeld. Snippers die ieder voor zich weer piepkleine kunstwerkjes vormen. De drie (3) staat symbool voor het getal 300. Klibansky heeft dit unieke kunstwerk namelijk speciaal gecreëerd naar aanleiding van het 300-jarig bestaan van ABN AMRO MeesPierson. Zijn kunstwerk symboliseert niet alleen een rijke traditie, maar ook het vermogen om vooruit te kijken, zoals ABN AMRO MeesPierson al 300 jaar doet.

[Foto door Bastiaan van Musscher, van BM Fotografie in opdracht van BrandBase]

Joseph Klibansky (Kaapstad, 1984) heeft een zeer kenmerkende stijl die kunstgaleries en verzamelaars over de hele wereld fascineert. Dat geldt ook voor de kolossale digitale compositie Beyond the Clouds, die Klibansky speciaal voor het jubilerende ABN AMRO MeesPierson maakte. Een enorm kunstwerk met een afmeting van 36 m², gemaakt uit 8  canvas panelen. De basiskleur van het doek is goud en het is daarnaast handmatig bewerkt met ‘verfsplashes’ in pastelkleuren. Hierna heeft Klibansky er met zeefdruktechniek een digitaal samengestelde compositie overheen gedrukt. Het werk gaat over toekomst, groei en vooruitgang. ‘Dit kunstwerk is volledig in lijn met mijn serie onder de naam Thought Paintings: een soort screenshots van wat ik op dat moment denk en voel. Alles in mijn werk heeft te maken met vooruitgang en een positieve blik op de toekomst. De titel van dit werk is Beyond the Clouds: het gaat erover dat het niet echt uitmaakt hoe de situatie nu is, maar dat we weten dat de wolken weer weggaan en de zon daarachter schijnt. Dit kunstwerk heeft te maken met het creëren van positieve veranderingen’, vertelt Klibansky. ‘Het gaat over vooruitgang, door te kijken in welke wereld we nu leven en waar deze wereld heengaat. Ik heb de maatschappelijke en wetenschappelijke vooruitgang verbeeld in dit kunstwerk en dit gecombineerd met evolutie.’

‘Digital mixed media’

Klibansky ontdekte al in zijn tienerjaren de mogelijkheden van computerkunst en digitale beeldbewerking. Hij brak door met digitale schilderijen van futuristische stadsgezichten, bestaande uit honderden foto’s die hij digitaal combineert tot bijzondere collages. Daarna volgt de ‘finishing touch’: het overschilderen van de collages met bijvoorbeeld vlinders of exotische vogels. Voor deze mix van computerkunst, grafische technieken, verftechnieken en digitale beeldbewerking gebruikt hij de term ‘digital mixed media’. Klibansky omschrijft zijn werk zelf als ‘kunst met stopping power’: krachtige composities waar je niet zomaar aan voorbij kunt lopen. Zijn kunstwerken – sculpturen, schilderijen en andere kunstvoorwerpen – laten precies zien hoe de kunstenaar naar de wereld kijkt: speels, sprookjesachtig en positief.

‘Het werk van Joseph Klibansky weerspiegelt de wereld van nu, of liever nog, die van morgen en symboliseert het vermogen om vooruit te kijken. Geïnspireerd door technologie, mode, design, architectuur, reizen en muziek geeft hij met zijn werk vorm aan een fascinerende, bijna surrealistische wereld. Zijn schilderijen, collages, prints en sculpturen zijn dynamisch en fantasievol en daar is dit prachtige werk ook een fantastisch voorbeeld van. Alles draait om verbeeldingskracht en dat willen we graag met zo veel mogelijk mensen delen”, zegt Ferdinand Parijs, Directeur Marketing Private Banking van ABN AMRO MeesPierson. ‘Door het kunstwerk op te delen ruim 40.000 kleine stukjes, willen we onze relaties en medewerkers met elkaar verbinden en ons 300-jarig bestaan met hen vieren. Daarom valt binnenkort hun eigen unieke stukje – op een formaat van 3 x 3 centimeter – van dit prachtige kunstwerk bij hen op de deurmat, dat daarnaast in een limited edition zeefdruk van 300 stuks verschijnt.’