Holland Baroque meets Eric Vloeimans

Holland Baroque belicht Vivaldi vanuit Japans perspectief, verbindt Reinbert de Leeuw met Bach en laat horen hoe slagwerkers de hartslag van de barok bepalen. Een rode draad door de programmering is de samenwerking met andere ensembles en solisten, waarmee Holland Baroque oude muziek in het hier en nu plaatst. In hun nieuwste tournee met cd presenteert het ensemble een synthese tussen barok en de muziek van jazztrompettist Eric Vloeimans.

Vergeten schatten uit de Barok van worden opgegraven en nieuwe terreinen verkend. De musici schieten van de zeventiende eeuw dwars door de achttiende naar het hier en nu. De melodieuze en funky tonen en composities van Vloeimans groeien met de snorrende oude muziek van onder anderen Buxtehude, Bach, Scarlatti, Händel en Purcell uit tot een geheel nieuw genre. Hokjes verdwijnen als sneeuw voor de zon; barokmuziek, jazz, improvisatie, pop en folk versmelten.

De muzikale werelden van heden en verleden zijn door Vloeimans en het Holland Baroque gezelschap naar elkaar toe bewerkt, waardoor een bijzondere synthese is ontstaan tussen twee muzikale stijlen die verrassend veel overeenkomsten met elkaar blijken te hebben. We spreken Judith en Tineke Steenbrink, respectievelijk barokvioliste en klavecimbel/orgelspeelster, die tien jaar geleden Holland Baroque hebben opgericht.

Holland Baroque werkte vier jaar eerder al eens met Vloeimans samen in een cd met tournee en voor de Steenbrinks was dat project eerder een vertrekpunt dan een eindstation: ‘Eric is enorm veelzijdig. Hij is misschien bekend vanuit de jazz, maar heeft een klassieke opleiding en is thuis in meerdere muzikale werelden. Hij toerde onlangs nog met Armin van Buren, om maar iets te noemen. We hebben voor dit project geprobeerd een synthese te maken tussen authentieke barok van enerzijds en Vloeimans’ eigen jazzcomposities anderzijds. We hebben die samen georkestreerd en dat levert een heel spannend geluid op.’

Het is fascinerend te horen hoe de stijlen in, over en door elkaar lopen, waarbij Bach soms een pionier van de blue note lijkt te zijn geweest. De synthese is onder meer zo geslaagd doordat alle stukken, dus ook die van Vloeimans, worden gespeeld op instrumenten uit de historische barok-uitvoeringspraktijk. Dan moet je denken aan strijkers met darmsnaren, een cornetto, een baroktrombone.

Het Holland Baroque ensemble ontstond zo’n tien jaar geleden toen de Steenbrinks met een aantal collega’s samen gingen spelen en optreden. Daaruit ontstond een vast ensemble dat opzien baarde door met een heel open benadering naar muziek te kijken. Enerzijds heeft het gezelschap zijn wortels in de strenge historische uitvoeringspraktijk, maar anderzijds zoekt het naar verbanden en synergie met andere muzieksoorten.