Handgeborduurde trouwjurk gezocht

Claes Iversen, Strapless grey interlock eveningdress with a dégradé embroidery of various materials, a.o. plexiglass, metal hardware, stones, Swarovski elements, sequins & beads (collection: 8 pieces), 2014. Photography: Jacob van Rozelaar. Styling: Mark Lentelink. Hair & make-up: Magdalena Loza. Model: Marije Kea.

Het Fries Museum is op zoek naar een handgeborduurde trouwjurk voor de tentoonstelling Haute Bordure, die op 13 februari 2021 opent. In de tentoonstelling staat borduurwerk in de mode centraal. Een speciale ruimte wordt ingericht voor fijn, wit borduurwerk dat belangrijke levensmomenten als geboorte, doop en huwelijk markeert. Het museum mist nog een (historische) witte, handgeborduurde trouwjurk.

[Fotocredit: Claes Iversen, Strapless grey interlock eveningdress with a dégradé embroidery of various materials, a.o. plexiglass, metal hardware, stones, Swarovski elements, sequins & beads (collection: 8 pieces), 2014. Photography: Jacob van Rozelaar. Styling: Mark Lentelink. Hair & make-up: Magdalena Loza. Model: Marije Kea]

Heeft uw (over)grootmoeder zelf haar trouwjurk geborduurd of laten borduren, en ligt deze nog op zolder? Dan roept het museum op om contact op te nemen via communicatie@friesmuseum.nl o.v.v. ‘trouwjurk’ Geïnteresseerden wordt gevraagd om foto’s te mailen, voorzien van zoveel mogelijk informatie, zoals een datering, het materiaal en de staat waarin de jurk verkeert.

Kamerjas, ca. 1880, collectie Fries Museum

haute bordure

Van 13 februari t/m 18 juli 2021 presenteert het Fries Museum een grote tentoonstelling over borduren in de mode. De revival van het ambacht bij grote modehuizen en hedendaagse ontwerpers wordt in historisch perspectief geplaatst aan de hand van vier eeuwen borduurwerk. Kleding en accessoires uit de eigen collectie worden aangevuld met historische en eigentijdse creaties. Van een avondjurk met rinkelende bellen van Viktor & Rolf tot met gouddraad versierde schoenen uit 1620 en een rijk gedecoreerde japon van Koningin Máxima. Voor het eerst ontstaat er een duidelijk beeld van de rol die handgemaakt borduurwerk inneemt in de Nederlandse modegeschiedenis

De tentoonstelling Haute Bordure wordt mede mogelijk gemaakt door Prins Bernhard Cultuurfonds en Margarethe Petronella Fonds, VSBfonds en Fonds 21. Enkele langdurige bruiklenen zijn afkomstig uit de collecties van de Ottema-Kingma Stichting en het Koninklijk Fries Genootschap. Enkele van de getoonde stukken zijn gerestaureerd met steun van Wassenbergh-Clarijs Fontein Stichting.

Het Fries Museum maakt deel uit van het samenwerkingsnetwerk van Modemuze. De samenwerking tussen partijen richt zich op kennisuitwisseling via modemuze.nl en het ter beschikking stellen van sieraden-, mode-, kostuum- en streekdrachtcollecties in Nederland en België.