Danstheater AYA: Kijken mag wel!

Het is moeilijk om niet in clichés te praten, maar laten we wel wezen: het zijn rare tijden. Afstand houden is zo tegennatuurlijk. Voor een beetje troost en knuffels op afstand is danstheater AYA daarom de archieven in gedoken. Op zoek naar mooie, liefdevolle, spannende en grappige fragmenten uit AYA voorstellingen.

De eerste KIJKEN MAG WEL filmpjes staan ondertussen online. Meedoen mag overigens ook, met de eerste workout van AYA’s office manager én dansdocent Lisa, die op geduldige wijze wat moves uit het I call my brothers fragment erin “stampt”. Binnenkort komt de volgende MEEDOEN MAG OOK online!

Hartstocht om naar te kijken

Hartstocht uit 2008 is een mooie om terug te kijken. Een openhartige, poëtische en humoristische voorstelling. Over een meisje met een zwak hart. Over de hartbrekende keuze tussen leven en liefde. Kijk Hartstocht hier. 

Hartstocht, Gwen en Ilse. Fotograaf Peter Jansen

Choreografie en regie door Wies Bloemen, tekst van Dimitri Leue en dans en spel door Bram Gerrits, Gwen Langenberg, Ilse Ott en Chérif Zaouali.

Voor scholen: Guerrilla en CKV-opdracht

Speciaal voor scholen staat de registratie van de voorstelling Guerrilla online, inclusief lesmateriaal en een nieuwe CKV-kijkopdracht. Guerrilla is een coproductie van AYA en DOX die in 2019 in reprise ging. In deze voorstelling speelt en danst de tienkoppige cast zonder angst, zonder verdeeldheid, tegen discriminatie, stigma’s, vrouwenhaat, tegen geld. Voor samen, voor delen, voor menselijkheid, voor kunst.

De registratie is hier te bekijken. Je vindt hier ook de CKV-kijkopdracht en het lesmateriaal dat bij de voorstelling hoort.

Wat er straks komt

Hoe gaat theaterbezoek er straks uitzien? Veel is nog onzeker, maar het zal anders zijn. Met die 150 centimeter afstand worden dans en theater een spannende exercitie. We volgen de richtlijnen en zoeken naar goede en veilige oplossingen voor bezoekers en spelers. De gezamenlijke podiumkunstensector buigt zich ook over de vraag wat daarvoor nodig is. Ondertussen zijn we samen met de theaters en al die andere gezelschappen bezig om te kijken of geannuleerde voorstellingen verplaatst kunnen worden en om de producties voor het nieuwe seizoen in te plannen. En we houden alternatieve scenario’s in ons achterhoofd.

Half maart werd de première en de tour van de voorstelling Dubbelbloed #2 ruw afgekapt. Ook de tour van Bloedband kwam tot een abrupt einde. Verschillende voorstellingen van Dubbelbloed #2 zijn verplaatst. Deze voorstelling over afkomst en vooroordelen wordt gespeeld door performer/slash/beatboxer/slash/danser Abdelhadi Baaddi. Danseres en choreografe Anne Suurendonk is zijn sidekick. Ze geeft al dansend en spelend tegengas en commentaar.

In het najaar staat ook het ‘Zwaan-genomineerde’ Black Memories op de agenda.

Net zoals Het verhaal van Anders, een voorstelling voor 8+ die wordt gemaakt door choreograaf Ryan Djojokarso.

Kijk hier voor de agenda van alle geplande voorstellingen.

De KIJKEN MAG WEL filmpjes zullen verder worden aangevuld. Speciale verzoeknummers en fragmenten die je dolgraag terug wilt zien kun je doormailen naar: marjo@aya.nl