Cinema Olanda in Museum Arnhem

Museum Arnhem heeft samen met Centraal Museum Utrecht de film Cinema Olanda(2017) aangekocht. Cinema Olanda is de nieuwste film van Wendelien van Oldenborgh die onlangs in première ging in het Nederlandse Rietveld paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië en tot de nodige discussie leidde.

Oeuvre Wendelien van Oldenborgh
Wendelien van Oldenborgh (Rotterdam, 1962) onderscheidt zich sinds 2000 met film- en dia-installaties. De onderwerpen die zij in haar werk aansnijdt hebben betrekking op maatschappelijke verhoudingen, racisme en gender. Een onderwerp dat sinds 2005 haar bijzondere aandacht heeft is de invloed van het Nederlandse koloniale verleden op het heden en op het Nederlandse zelfbeeld. Met filminstallaties als Maurits Script (2006), No False Echoes (2008), Instruction (2009), La Javanaise (2012) en met haar recente werk Cinema Olanda (2017) geldt zij als een van de weinige kunstenaars die bijdraagt aan het postkoloniale discours. Haar filmisch oeuvre wordt gekenmerkt door een hoge mate van discursiviteit: in beeld verschijnen participanten die in gesprek zijn met elkaar, een tekst voordragen of met elkaar muziek maken. Belangrijk is dat geen enkele stem de boventoon voert, het gaat de kunstenaar om polyfonie, om de verschillende stemmen naast elkaar te laten klinken. De deelnemers vertolken niet een bepaalde rol, zij performen zichzelf, hun dialoog ontwikkelt zich ter plekke.

Cinema Olanda
Cinema Olanda (2017) ging onlangs in première in het Nederlandse Rietveld paviljoen tijdens de Biënnale van Venetië. In de film, die in één ‘take’ is genomen, komen veel verhaallijnen samen. De film is opgenomen bij de Sint Bavo, de modernistische kerk in de naoorlogse Rotterdamse wijk Pendrecht. De camera leidt de toeschouwer langs verschillende deelnemers, zwart en wit, jong en oud, eenling en groep. Allen vertellen ze over een onbekend aspect uit de Nederlandse geschiedenis. Hun verhalen laten een ander licht schijnen op het imago van de open, tolerante en moderne staat dat Nederland zich aanmeet – niet alleen tijdens de periode van de wederopbouw, maar ook vandaag de dag. De video werd met gemengde kritieken ontvangen waarbij vooral de Nederlandse pers kritisch was terwijl het werk in het buitenland op veel lof kon rekenen. Met deze aankoop zekeren beide musea het werk voor de toekomst.

In het najaar is de film Cinema Olanda (2017) voor het eerst te zien in Museum Arnhem.

Cinema Olanda (2017) is tot stand gekomen in opdracht van het Mondriaan Fonds, het publieke stimuleringsfonds voor beeldende kunst en cultureel erfgoed. Het Mondriaan Fonds is verantwoordelijk voor de Nederlandse aanwezigheid tijdens de Biënnale van Venetië. Het werk is door beide musea aangekocht bij galerie Wilfried Lentz.