Kunst, antiek en design in een inspirerende mix op PAN Amsterdam
PAN Amsterdam huist van zondag 2 november t/m zondag 9 november in de Amsterdamse RAI. Met 125 deelnemende galeries in 21 categorieën biedt deze 38e editie meer diversiteit dan ooit. Het aanbod varieert van beeldende tot decoratieve en van oude tot hedendaagse kunst: naast oude meesters, Aziatische prenten en 19e-eeuws antiek zijn er klokken, munten, posters, glas, design, horloges, zilver, iconen, comic art en nog veel meer. Splinter Chabot ontwierp het campagnebeeld van dit jaar, er is aandacht voor Japanse kunstvormen en Museum Spotlight gaat dit keer naar het Kröller-Müller Museum. Directeur van PAN Amsterdam Mark Grol: ‘Het aanbod van deze 38e editie is breder, interessanter en verleidelijker dan ooit. Dwaal rond, laat je inspireren en wie weet, misschien neem je wel iets mee naar huis!’
Opschrift r.o.: IMP. EDW. ANCOURT, PARIS 813 mm x 619 mm Courtesy Pygmalion
Onder de deelnemende antiquairs en kunsthandelaren uit binnen- en buitenland bevinden zich nieuwkomers als Van Pruissen Asian Art (met specialisatie Japan), Heejsteck# Gallery (hedendaags), Brand van Egmond (design), vcrb gallery (hedendaags), Spazio Nuovo (hedendaags), Enseoul (Zuid Koreaanse kunst), Depth of Field (vintage photography), Noon Projects (designboeken), The Millen House (design) en Weisbard (hedendaags). Een speciaal accent is er op de 425 jaar geleden begonnen culturele uitwisseling tussen Nederland en Japan met de aankomst van het schip De Liefde op het eilandje Kuroshima. Zo toont Van Pruissen Asian Art, specialist in traditionele Japanse kunstvormen als lakwerk, keramiek en brons, een fascinerende kruising tussen Oost en West in de vorm van een 18e-eeuwse Japanse tsuba. In deze traditionele zwaardstootplaat of handbeschermer manifesteert zich de functionele elegantie van een Europese rapier. Ook bij Hotei Japanese Prints is een bijzonder Japans kunstwerk te zien.
Labyrintisch campagnebeeld
Splinter Chabot (1996), schrijver en programmamaker, tekende samen met designduo Rive Roshan voor het labyrinthische campagnebeeld van deze 38e editie. Hun kleurrijke, betoverende beeld voert het publiek een wereld vol inspiratie, dromen, hoop en nieuwe ideeën binnen. Chabot over de PAN: ‘Het is misschien wel het enige doolhof waarin je graag zou blijven verdwalen.’
Museum Spotlight: Kröller Müller Museum
De 38e editie van PAN Amsterdam richt de spotlight op het Kröller Müller Museum. In een eigen stand brengt het museum zijn uitzonderlijke collectie en ingrijpende renovatieplannen onder de aandacht. Een bijzondere plaats, vlak bij de ingang, is gereserveerd voor de Three-Way Plug, Scale D, Soft (1970), een grootschalig werk van Claes Oldenburg, vervaardigd uit katoen en denim. Vanaf 1965 zette Oldenburg het groteske van het dagelijks leven om in monumenten met een gigantische schaal, die voortkwamen uit zijn poëtische tekeningen, waarin hij een vertrouwd object tot kolossale afmetingen transformeerde en projecteerde in een denkbeeldig landschap.
PAN Amsterdam
2 t/m 9 november
Amsterdam RAI | Hal 8 | Europaplein | 1078 GZ | Amsterdam
Pygmalion brengt de originele druk van ‘Divan Japonais’, een van de bekendste affiches van de Franse schilder, graficus, tekenaar en illustrator Henri de Toulouse-Lautrec. Het affiche werd op 20 januari 1893 lithografisch gedrukt als reclame voor een klein caféconcert in Rue des Martyrs 75 in Montmartre, opgericht door Jehan Sarrazin en sinds de herfst van 1892 geleid door Edouard Fournier. De club werd ingericht in de Japanse stijl, met lantaarns en imitatiebamboe. Op het affiche zijn in modernistisch Japanse stijl, middels vlakke kleurvlakken, contouren en golvende silhouetten, danseres Jane Avril en criticus Edouard Dujardin afgebeeld; zangeres Yvette Guilbert bevindt zich op het podium. Geen van deze twee opmerkelijke personages verwaardigt zich om Guilbert op het toneel aan te kijken, die Lautrec zonder hoofd heeft afgebeeld, waarschijnlijk als een geestige reactie op haar klacht dat hij haar karikaturiseerde en haar lelijk maakte. Het affiche is afkomstig uit de nalatenschap van de bekende bibliofiel en grafiekverzamelaar Mr. Bastiaan Kist (1899-1976).
'De beker toont perfect het verfijnde vakmanschap uit de Tang-dynastie’
Paul Ruitenbeek Gilt-bronze stem cup | Tang Dynasty (618 - 907)
De kleine ronde beker rust op een smalle voet met een wijd uitlopende voet. De steel is gegoten met een verhoogd middenstuk. De beker is aan de buitenkant fijn gegraveerd met een krullend bloemmotief; daaronder een verhoogde rand en een andere krul die de rand omcirkelt tegen een fijne ringgeponste ondergrond. De beker toont perfect het verfijnde vakmanschap uit de Tang-dynastie. Het ingewikkelde ontwerp werd in het oppervlak geciseleerd, terwijl de fijne ondergrond werd bewerkt met speciaal gereedschap. Bekers met deze vorm en dit ontwerp werden ook gemaakt van geslagen zilver, zie bijvoorbeeld een beker uitgegeven door Bo Gyllensvärd in Chinese Gold & Silver in de Carl Kempe Collection, 1953.
De beker toont perfect het verfijnde vakmanschap uit de Tang-dynastie’
Andrés Gallego, ‘Hopper Essence’-serie
Gracieuze panterbroche van Cartier, Courtesy Epoque Fine Jewels
ATKRIS STUDIO
AtKris Studio focust op tijdloos design dat nog altijd tot de verbeelding spreekt. ‘Wij geloven dat de mooiste vintage meubels en lampen uit de 20e eeuw gekoesterd en gedeeld moeten worden. Daarom verzamelen we niet alleen, maar restaureren we ook met liefde en vakmanschap, zodat ieder object weer een nieuw leven krijgt in een eigentijds interieur. Onze collectie is een mix van iconische ontwerpen en onverwachte parels, altijd authentiek en met karakter. Van Italiaanse designklassiekers tot Scandinavische eenvoud; elk stuk is met zorg geselecteerd en vertelt zijn eigen verhaal. Met onze in-house stoffeer- en restauratiewerkplaats brengen we meubels terug naar hun oorspronkelijke glans, zonder hun ziel te verliezen.’
Madia sideboard van Ferdinando Meccani (1988), Courtesy AtKris Studio
Op PAN Amsterdam brengt AtKris Studio een echte blikvanger: het Madia sideboard van Ferdinando Meccani (1988). Gemaakt van kersenhout en met een bijna sculpturale uitstraling is dit dressoir een ode aan Italiaans meesterschap en creativiteit. Een object dat kunst en functionaliteit naadloos verenigt en laat zien waar AtKris Studio voor staat. Kom langs en ontdek hoe design uit het verleden toekomst krijgt.
Archival pigment print van Ilona Langbroek op Canson Platine, 80 x 60 cm (editie van 5 & 2 AP), Courtesy Bildhalle
BILDHALLE Ilona Langbroek: Innocence II, 2025
Ilona Langbroeks persoonlijke serie Silent Loss is gebaseerd op de geschiedenis van haar familie in voormalig Nederlands-Indië. Haar werk gaat over het verloren identiteitsgevoel van de vele mensen die na de onafhankelijkheid gedwongen hun land moesten verlaten. In de zoektocht naar haar familiegeschiedenis streeft Langbroek ernaar tijdloze foto’s te maken om zo de geschiedenis tastbaar en herkenbaar maken: ‘Verhalen over verlangen, verdriet en verborgen narratieven nodigen de kijker uit voor een reis door de tijd, gehuld in een aura van geheimzinnigheid. In een wereld waar vrouwen raadselachtige allure uitstralen, suggereren hun gesloten of verborgen ogen het beschermen van mysteries en het fluisteren van verhalen uit een vergeten verleden. Elke foto nodigt de kijker uit op een eigen reis door het verleden om de onvertelde verhalen achter de beelden te onthullen.’
GALERIE HELDER
Galerie Helder biedt sinds 2010 een platform voor opkomende en gevestigde beeldende kunstenaars. Van belang zijn het engagement en vakmanschap van de kunstenaar en de poëtische inhoud van het werk. Dat kan abstract, figuratief of conceptueel zijn. Behalve schilderkunst en fotografie wordt ook werk op papier getoond en een verscheidenheid aan sculpturen. Andrés Gallego (Spanje, 1983) is geboeid door het werk van de 20e-eeuwse Amerikaanse schilder Edward Hopper, die houvast vond in door hemzelf gefotografeerde ruimtelijke structuren. Later verliet hij deze procedure, ervan overtuigd dat foto’s sterk verschilden van het perspectief van het menselijke oog. In de trant van Hoppers schilderwerk doet de fotografie van Gallego je aarzelen over wat je ziet. De ‘Hopper Essence’-serie van Gallego is een reeks foto’s waarbij de uitzichten vanuit zijn ramen met acrylverf op canvas zijn vastgelegd. De scenografie is op ware schaal nagemaakt. Daarop staat zijn vrouw afgebeeld, precies zoals Hopper zijn Jo heeft afgebeeld.
'Haar ontwerpen braken met conventies en verbeeldden een nieuwe, krachtige vrouwelijkheid’
EPOQUE FINE JEWELS
Cartiers Panterbroche
Epoque Fine Jewels, opgericht in 1958 door Mevrouw Nicole Verschuere, is uitgegroeid tot een van gerenommeerde specialist in antieke en gesigneerde juwelen. De familiezaak, gevestigd in het Belgische Kortrijk, focust zich op uitzonderlijke juwelen uit de 19e en 20e eeuw. De collectie omvat meesterwerken van onder andere Cartier, René Lalique, Van Cleef & Arpels en Tiffany, en was te bewonderen op toonaangevende beurzen als TEFAF Maastricht en BRAFA Brussel. Tijdens PAN Amsterdam presenteert Epoque Fine Jewels een bijzonder stuk: een gracieuze panterbroche van Cartier. Deze iconische creatie is bezet met briljant geslepen diamanten, buff-top onyx accenten en smaragdgroene ogen in peervorm. Het juweel is vervaardigd in platina en 18-karaats goud en draagt de signatuur van Cartier. De panter, symbool van kracht en elegantie, werd in het oeuvre van Cartier geïntroduceerd door de visionaire Belgische ontwerpster Jeanne Toussaint, ook wel La Panthère genoemd. Haar ontwerpen braken met conventies en verbeeldden een nieuwe, krachtige vrouwelijkheid. Dit uitzonderlijke juweel is een zeldzaam voorbeeld van Cartiers erfgoed en vakmanschap en vormt een blikvanger op de stand van Epoque Fine Jewels.
lees ook
Eliane Douglas Decoratieve kunst
De kunst van Eliane Douglas is origineel en tegelijkertijd herkenbaar. Zij verwerkt antieke foto’s tot hedendaagse wandkunst met de allure uit bijvoorbeeld de Jugendstil of het impressionisme. Douglas: ‘Ontroerd worden door kunst, ongeacht de vorm, is iets magisch. Het maakt blij, het kalmeert en verbindt, iets dat we wel kunnen gebruiken in deze tijd. Je kunt je letterlijk opgeladen voelen na het ervaren van iets moois. En dat allemaal zonder snoer!’
Dagelijks krijgen we honderden beelden te zien via tv, kranten, tijdschriften, sociale media en chat. Vaak weten we niet meer wat echt is en wat bewerkt. Wat zien we eigenlijk, en wie bepaalt dat? In Voorbij de foto presenteert het Zuiderzeemuseum nooit eerder getoond fotomateriaal dat de bezoeker laat ontdekken hoe eigen ervaringen mede bepalen wat we zien en welke betekenis we daaraan geven. Met een rijke mix van historische foto’s uit de collectie, werk van toonaangevende fotografen en verrassende invalshoeken van bekende Nederlanders als Humberto Tan en Victor Mids, biedt de tentoonstelling een prikkelende ervaring die verder gaat dan kijken alleen.
In 2015 kocht kunstenares Simone Theelen een voormalig grenspostgebouw en transformeerde het tot galerie en atelier. Sindsdien is het niet alleen een plek waar kunst te bewonderen valt, maar ook een plaats waar kunst ter plekke ontstaat. Theelen: ‘Hier vloeit creativiteit rijkelijk. Geen enkele creatie is ‘standaard’.’