Hajime Kimura – Origins bij IBASHO Gallery Antwerpen
Van 6 september tot en met 9 november 2025 toont IBASHO Gallery in Antwerpen de solotentoonstelling Origins van de Japanse fotograaf Hajime Kimura (1982, Chiba Prefecture). Kimura, met een achtergrond in architectuur en antropologie, staat bekend om zijn poëtische en onderzoekende manier van fotograferen. In Origins worden twee series gepresenteerd: Correspondence en Matagi.
In deze serie verkent Kimura het historische landschap rond Torres Vedras, ten noorden van Lissabon. Daar volgde hij de linie van verdedigingswerken die in 1810 tijdens de Napoleontische oorlogen werden aangelegd. Hij verweeft geschiedenis, archeologie en hedendaagse sporen door zijn beelden letterlijk te laten reageren op de plek: foto’s werden in water ondergedompeld of voorzien van coördinaten en tijdstippen. De serie verscheen ook in boekvorm, uitgegeven door IBASHO en the(M) éditions.
Matagi
De tweede serie is een indringend portret van de Matagi, traditionele bergjagers uit Noord-Tohoku. Eeuwenlang leefden zij in harmonie met de natuur, jagend op zwarte beren en afhankelijk van ecologische kennis. Door de modernisering van Japan dreigt deze cultuur echter te verdwijnen. Kimura documenteert hun leefwijze niet als folklore, maar als levende herinnering en urgent cultureel erfgoed.
Over de tentoonstelling Origins brengt beide series samen in een gelaagde dialoog over tijd, traditie en identiteit. De tentoonstelling opent op zaterdag 6 september 2025 (14.00–18.00 uur) in aanwezigheid van de kunstenaar.
Over IBASHO IBASHO, Japans voor “een plek waar je jezelf kunt zijn”, werd in 2015 opgericht door Martijn van Pieterson en Annemarie Zethof. De galerie richt zich op Japanse en Japan-geïnspireerde fotografie en beschikt over een gespecialiseerde bookshop. Sinds 2024 heeft IBASHO een tweede locatie, IN-DEPENDANCE, met focus op westerse fotografie en beeldende kunst.
Marlou Fernanda – A Time for Everything in Wereldmuseum Rotterdam
Vanaf 10 oktober 2025 presenteert Wereldmuseum Rotterdam de eerste grote solotentoonstelling van de Rotterdamse kunstenaar Marlou Fernanda (1996). A Time for Everything markeert tien jaar zelfstandig kunstenaarschap en nodigt bezoekers uit in een kleurrijke, persoonlijke en soms confronterende wereld, waar thema’s als zelfexpressie en het recht op ruimte centraal staan.
Eerste museale solotentoonstelling van Michella Bredahl in Huis Marseille
Van 18 oktober 2025 tot en met 8 februari 2026 presenteert Huis Marseille de eerste museale solotentoonstelling van de Deense fotograaf Michella Bredahl (1988, Greve). Onder de titel Rooms We Made Safe toont Bredahl ongeveer zestig werken, waarin thema’s als vrouwelijkheid, moederschap, verslaving en de kracht van thuissituaties centraal staan.
Svetlana Tartakovska heeft geen introductie meer nodig: haar werk sierde deze pagina’s al eerder. Inmiddels won ze een prestigieuze solo-tentoonstelling in Córdoba met haar ‘moeder-met-kind’-serie en voegde ze bloemstillevens aan haar repertoire toe. Tartakovska: ‘Na een fase waarin ik mij intensief met de oorlog in mijn moederland Oekraïne heb uiteengezet, had ik behoefte aan rust en schoonheid. Ik ging veel wandelen in het bos en zo zijn de bloemstillevens in mijn werk gekomen.’