Weg met “dirty” denim

8000 liter water kost het om één spijkerbroek te maken, en de totale uitstoot van de textielindustrie wereldwijd is meer dan alle uitstoot van de internationale lucht- en zeevaart bij elkaar. Vandaag hebben 30 partijen uit de denimindustrie de Denim Deal getekend. Hiermee verbinden ze zich tot een internationale samenwerking in de richting van ‘Closing the Loop’ met nieuwe oplossingen om van Post-Consumer Recycling of Textiles (PCR) de nieuwe standaard voor de denimindustrie te maken.

[Het ondertekeningsmoment van de Denim Deal met Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven, James Veenhoff van House of Denim en Hans Bon van Wieland Textiles]

Denim Deal
In de Denim Deal is afgesproken dat merken als Scotch & Soda, MUD Jeans en Kuyichi samen drie miljoen spijkerkledingstukken maken met daarin minstens 20% gerecycled textiel.Daarnaast hebben alle partijen afgesproken dat zij gezamenlijk zo snel mogelijk toewerken naar de standaard van minimaal 5% gerecycled textiel in alle denim kledingstukken. Staatssecretaris Van Veldhoven (circulaire economie en milieu): ‘De kracht van deze Denim Deal zit ‘m in dat alle partijen die bij het maken en verwerken van een spijkerkledingstuk een rol hebben, meedoen. Van productiebedrijven, merken en retailers, maar ook inzamelaars, sorteerders, snijders en weverijen. We zetten een verandering in gang in de hele keten. Als die stap eenmaal is genomen, is opschalen erna gemakkelijker. Dat maakt deze Denim Deal een blauwdruk voor het verduurzamen van kledingstukken van andere materialen.’

Circulaire economie 2050
In Nederland werken we toe naar een circulaire economie waarin (textiel)afval niet meer bestaat. Als we al ons ‘afval’ hergebruiken in nieuwe producten, scheelt dat C02 en voorkomen we milieuvervuiling. Naast denim, werkt de staatssecretaris daarom met de hele textielketen aan uitgebreide producentenverantwoordelijkheid voor textiel. Dit betekent dat de producent verantwoordelijk is voor het innemen en verwerken van het product na gebruik. Zo moet het voor de consument gemakkelijk en een gewoonte worden een versleten spijkerbroek en trui in te leveren zodat er een nieuwe van gemaakt kan worden. Alleen zo kunnen we samen zorgen voor veel minder afval, meer hergebruik en minder verspilling.

Resultaten
Deze Denim Deal start als een samenwerkingsverband van koplopers op de Nederlandse denimmarkt, de gemeenten Amsterdam en Zaanstad en o.a. House of Denim. De Denim Deal loopt drie jaar. Nieuwe partijen die ook mee willen doen, kunnen zich nog aansluiten. Aan het einde van ieder jaar wordt gerapporteerd welke activiteiten partijen hebben ondernomen, welke resultaten geboekt zijn en welk effect deze hebben gehad op het bereiken van het doel. Meer informatie ook over aansluiten bij de Denim Deal is hier te vinden.

Organisaties die de Denim Deal op 29 oktober 2020 ondertekenen zijn:

Amsterdam Econ. Board                                    Modint

Blue Matters                                                       MUD Jeans

Bossa                                                                 NEN

Brightloops – Loop. a Life                                   Netherlands Consulate General

Calik                                                                   in Istanbul

Gemeente Amsterdam                                       Ortaanalodu

Gemeente Zaandam                                          Retail Experts Group

Gemeente Haarlem                                            Scotch & Soda

House of Denim                                                  Smart Fibersort

Kings of Indigo                                                   Sympany

Kuyichi                                                                Wieland Textiles

Leger des Heils (Salvation Army)                      Wolkat

Ministry of Infrastructure

& Water Management