Eerste museale solotentoonstelling van Michella Bredahl in Huis Marseille
Van 18 oktober 2025 tot en met 8 februari 2026 presenteert Huis Marseille de eerste museale solotentoonstelling van de Deense fotograaf Michella Bredahl (1988, Greve). Onder de titel Rooms We Made Safe toont Bredahl ongeveer zestig werken, waarin thema’s als vrouwelijkheid, moederschap, verslaving en de kracht van thuissituaties centraal staan.
Bredahl staat bekend om haar intieme, analoge portretten van vrienden, kunstenaars en familieleden — vaak vastgelegd in huiselijke context. In deze tentoonstelling keert ze letterlijk en figuurlijk terug naar haar jeugd: een kleurrijk, maar complex bestaan in een sociale huurwoning aan de rand van Kopenhagen. Het werk laat zien hoe persoonlijke ervaringen transformeren tot artistieke kracht.
Naast vroeg archiefmateriaal – waaronder foto’s die ze als kind samen met haar moeder maakte – toont de tentoonstelling ook recente reeksen rond paaldansen, vrouwelijkheid en lichaamsexpressie. Zo werkte Bredahl onder meer samen met styliste Lotta Volkova aan een serie voor Miu Miu, waarin dans, mode en kwetsbaarheid op verrassende wijze samenkomen.
Een belangrijk kantelpunt in haar werk ontstond met het project Chassé (2019), waarin Bredahl een groep dansers volgde en Bredahl bevriend raakte met een paaldanseres, wat leidde tot een nieuwe verkenning van kracht en kwetsbaarheid. Haar foto’s tonen paaldansen als expressieve en intieme praktijk, vastgelegd in huiselijke omgevingen. Het thema sluit naadloos aan bij haar bredere onderzoek naar vrouwelijkheid, autonomie en de manieren waarop lichaam en ruimte elkaar beïnvloeden.
Wat deze tentoonstelling uniek maakt, is hoe ze het fotografische medium gebruikt als instrument van heling én confrontatie. Bredahls beelden zijn geen gepolijste esthetiek, maar raken aan de werkelijkheid in al haar rauwheid. Van liefdevolle blikken tot verontrustende scènes, elk beeld draagt de sporen van een geleefd bestaan. Ze nodigt de kijker uit om stil te staan bij wat thuis betekent als de veilige haven niet vanzelfsprekend is — en hoe beeldvorming kan bijdragen aan het herdefiniëren daarvan.
De kamers van Huis Marseille zijn voor deze gelegenheid ingericht als thematische ruimtes, elk gewijd aan een periode of aspect uit Bredahls leven.
Speciaal voor deze tentoonstelling wordt ook een selectie van Bredahls filmisch werk getoond. Deze korte, associatieve videowerken bieden een poëtische uitbreiding op haar fotografie en benadrukken haar multidisciplinaire benadering van het zelfportret.
Rooms We Made Safe is een ontroerende, rauwe en beeldschone tentoonstelling van een nieuwe stem in de hedendaagse fotografie.
Svetlana Tartakovska heeft geen introductie meer nodig: haar werk sierde deze pagina’s al eerder. Inmiddels won ze een prestigieuze solo-tentoonstelling in Córdoba met haar ‘moeder-met-kind’-serie en voegde ze bloemstillevens aan haar repertoire toe. Tartakovska: ‘Na een fase waarin ik mij intensief met de oorlog in mijn moederland Oekraïne heb uiteengezet, had ik behoefte aan rust en schoonheid. Ik ging veel wandelen in het bos en zo zijn de bloemstillevens in mijn werk gekomen.’
Galerie Persoon presenteert in samenwerking met de Oogenlust Conceptstore van 20 augustus tot en met 18 oktober 2025 een solo-expositie van fotografisch kunstenaar Hans Withoos. De kleurrijke expositie 'The Joy of Life' toont 75 magisch realistische fotowerken met ook zijn nieuwste creaties. De twee locaties bevinden zich op het inspirerende Domein Oogenlust in Eersel, midden in de Brabantse natuur.