Van 18 oktober 2025 tot en met 8 februari 2026 presenteert Huis Marseille de eerste museale solotentoonstelling van de Deense fotograaf Michella Bredahl (1988, Greve). Onder de titel Rooms We Made Safe toont Bredahl ongeveer zestig werken, waarin thema’s als vrouwelijkheid, moederschap, verslaving en de kracht van thuissituaties centraal staan.
Bredahl staat bekend om haar intieme, analoge portretten van vrienden, kunstenaars en familieleden — vaak vastgelegd in huiselijke context. In deze tentoonstelling keert ze letterlijk en figuurlijk terug naar haar jeugd: een kleurrijk, maar complex bestaan in een sociale huurwoning aan de rand van Kopenhagen. Het werk laat zien hoe persoonlijke ervaringen transformeren tot artistieke kracht.
Naast vroeg archiefmateriaal – waaronder foto’s die ze als kind samen met haar moeder maakte – toont de tentoonstelling ook recente reeksen rond paaldansen, vrouwelijkheid en lichaamsexpressie. Zo werkte Bredahl onder meer samen met styliste Lotta Volkova aan een serie voor Miu Miu, waarin dans, mode en kwetsbaarheid op verrassende wijze samenkomen.
Een belangrijk kantelpunt in haar werk ontstond met het project Chassé (2019), waarin Bredahl een groep dansers volgde en Bredahl bevriend raakte met een paaldanseres, wat leidde tot een nieuwe verkenning van kracht en kwetsbaarheid. Haar foto’s tonen paaldansen als expressieve en intieme praktijk, vastgelegd in huiselijke omgevingen. Het thema sluit naadloos aan bij haar bredere onderzoek naar vrouwelijkheid, autonomie en de manieren waarop lichaam en ruimte elkaar beïnvloeden.
Wat deze tentoonstelling uniek maakt, is hoe ze het fotografische medium gebruikt als instrument van heling én confrontatie. Bredahls beelden zijn geen gepolijste esthetiek, maar raken aan de werkelijkheid in al haar rauwheid. Van liefdevolle blikken tot verontrustende scènes, elk beeld draagt de sporen van een geleefd bestaan. Ze nodigt de kijker uit om stil te staan bij wat thuis betekent als de veilige haven niet vanzelfsprekend is — en hoe beeldvorming kan bijdragen aan het herdefiniëren daarvan.
De kamers van Huis Marseille zijn voor deze gelegenheid ingericht als thematische ruimtes, elk gewijd aan een periode of aspect uit Bredahls leven.
Speciaal voor deze tentoonstelling wordt ook een selectie van Bredahls filmisch werk getoond. Deze korte, associatieve videowerken bieden een poëtische uitbreiding op haar fotografie en benadrukken haar multidisciplinaire benadering van het zelfportret.
Rooms We Made Safe is een ontroerende, rauwe en beeldschone tentoonstelling van een nieuwe stem in de hedendaagse fotografie.
BRAFA 2026: een jubilerende ere-gast en een blik op de toekomst waar generaties elkaar ontmoeten
Aan het begin van ieder nieuw jaar, wanneer de dagen alweer langer worden, komen in Brussel kunst, kennis en nieuwsgierigheid samen. Dat is het moment waarop de BRAFA Art Fair haar deuren opent. De beurs heeft inmiddels een bijna mythische positie verworven in de Europese kunstwereld door zijn consequente keuze voor kwaliteit, elegantie en een liefde voor het eclectische.
Sylvia Sloots was twintig jaar lang doktersassistente in een ziekenhuis. Tijdens de Covid-pandemie, een periode die voor velen alweer ver weg lijkt, raakte zij besmet met het virus. Het leidde tot blijvende klachten en zo kwam Sloots voor existentiële keuzes te staan. Sloots: ‘Op een dag zag ik in een kledingwinkel een grote metalen schaal aan de muur hangen. De vorm sprak me aan, maar ik zag direct hoe de stijl en het materiaal voor mij zouden moeten zijn. Zo is het gekomen.’
Brigitte Bos: emotionele honden- en paardenportretten
Paarden en honden zijn al sinds mensenheugenis een inspiratiebron voor kunst, maar zelden kwamen deze dieren zo tot leven als in de bronzen beelden van Brigitte Boss. Dat is opmerkelijk, want Brigitte is pas tien jaar geleden met haar bronzen beelden begonnen en dat ook nog eens als volledige autodidact. Brigitte: ‘Mijn doel was en is nog steeds realistische sculpturen te maken die dynamisch zijn met persoonlijkheid en ziel.’