Dior opent nieuw retrospectief in La Galerie Dior: een tijdreis door mode, kunst en erfgoed
Vanaf 21 mei 2025 presenteert La Galerie Dior, gevestigd aan het iconische 30 Montaigne in Parijs, een gloednieuwe tentoonstelling die de rijke geschiedenis en voortdurende innovatie van het modehuis viert. In dit steeds evoluerende kunst- en erfgoedcentrum wordt het verhaal van Christian Dior en zijn opvolgers verteld aan de hand van ruim 150 couturestukken, originele schetsen, archiefmateriaal en zeldzame foto's.
Voor het eerst is er een speciale ruimte gewijd aan dans, een kunstvorm die Monsieur Dior nauw aan het hart lag. Van zijn kostuumontwerpen voor het ballet Treize Danses in 1947 tot de creaties van Maria Grazia Chiuri voor The Brutal Journey of the Heart in 2019 – de kruisbestuiving tussen mode en performancekunst wordt hier tastbaar.
De tentoonstelling is opgebouwd rond dertien thematische werelden die het DNA van Dior weerspiegelen: van een obsessie met tuinen en baljurken tot het creatieve lef van de Miss Dior-lijn en de virtuositeit van de couture-ateliers. Van de betoverende Dior-allure tot de magie van J’Adore – het is een reis door het hart van de haute couture.
La Galerie Dior – 11 rue François-Ier, Parijs (8e arrondissement) Geopend van 11:00 tot 19:00, dagelijks behalve op dinsdag. Laatste toegang: 17:30.
Eerste museale solotentoonstelling van Michella Bredahl in Huis Marseille
Van 18 oktober 2025 tot en met 8 februari 2026 presenteert Huis Marseille de eerste museale solotentoonstelling van de Deense fotograaf Michella Bredahl (1988, Greve). Onder de titel Rooms We Made Safe toont Bredahl ongeveer zestig werken, waarin thema’s als vrouwelijkheid, moederschap, verslaving en de kracht van thuissituaties centraal staan.
Svetlana Tartakovska heeft geen introductie meer nodig: haar werk sierde deze pagina’s al eerder. Inmiddels won ze een prestigieuze solo-tentoonstelling in Córdoba met haar ‘moeder-met-kind’-serie en voegde ze bloemstillevens aan haar repertoire toe. Tartakovska: ‘Na een fase waarin ik mij intensief met de oorlog in mijn moederland Oekraïne heb uiteengezet, had ik behoefte aan rust en schoonheid. Ik ging veel wandelen in het bos en zo zijn de bloemstillevens in mijn werk gekomen.’