De Lexus RZ, met een racestuur
Lexus, het luxepaardje van Toyota, komt met een nieuwe versie van hun RZ. Daarbij hebben ze wat interessante updates uitgevoerd: de actieradius is verhoogd naar 450 kilometer, je laadt hem dit keer vlotter op, en Lexus onthult hun nieuwste snufje genaamd ‘steer-by-wire’. Deze technologie vind je standaard op de F Sport en als optie op de President line.
Wat dat laatste precies inhoudt? In plaats van een fysieke stuurkolom tussen je stuur en wielen, is het nu slechts elektronica dat de wielen doet draaien. Dankzij ‘steer-by-wire’ past de mate waarin de wielen draaien zich automatisch aan je snelheid aan. Onder lage snelheden draait het stuur relatief veel, bij hoge snelheden draait het stuur relatief weinig, vernuftig! Ook nieuw: het stuur is niet rond. Je Lexus heeft daarmee meer weg van een raceauto dan van een luxe SUV. De RZ komt op de markt met een instapprijs van € 53.995.
Bugatti Tourbillon, een hybride monster
In 2026 komt Bugatti met iets spectaculairs: de Tourbillon. Deze nieuwe hypercar krijgt een volledig nieuwe 8,3-liter V16-motor, bijgestaan door drie elektromotoren. Samen levert dat pakket een indrukwekkende 1.800 pk. Het is bovendien de eerste hybride Bugatti, het merk zet daarmee een voorzichtige stap richting een elektrische toekomst. Wel op een rustig tempo, want het elektrische rijbereik ligt slechts rond de 60 kilometer.
Het design is typisch Bugatti: laag en breed. De naam Tourbillon verwijst naar een Zwitsers uurwerkmechanisme, wat ook terugkomt in het interieur met analoge meters en een mechanisch ogend dashboard.
De productie van de Tourbillon start in 2026 en er worden slechts 250 exemplaren gebouwd. De prijs? Ongeveer € 3,8 miljoen. Daarmee is dit niet zomaar een auto, maar meer een kunstwerk dat toevallig ook 445 km/h kan rijden. Dat is natuurlijk al niet goedkoop, en hou er ook nog even rekening mee dat hetzelfde zal gelden voor je autoverzekering.