Moyee Coffee: Radicaal goede koffie met radicale impact

FairChain coffee

Moyee haalde regelmatig het nieuws met haar enigszins provocatieve campagnes. Moyee is dan ook niet zo maar een koffiebedrijf. Oprichter Guido van Staveren is Moyee niet begonnen om koffie te verkopen, maar om de manier waarop koffie wordt verbouwd, verwerkt en verkocht radicaal te veranderen.  Niets minder dan een systeem verandering is zijn doel. Hij doet dit op basis van de door hem ontwikkelde FairChain principes: ‘Zie FairChain als Fairtrade 2.0.’


Iedere plant levert extra inkomen op en vangt 25 kilo CO2 op

De tijd van storytelling is voorbij, we moeten naar storyproving


Koffie is, na olie, het meest waardevolle exportproduct voor veel ontwikkelingslanden. Toch verdwijnt ongeveer 90% van de totale waarde uit het land van herkomst.  Een handjevol koffie multinationals koopt de groene koffie zo goedkoop mogelijk op om deze in het westen te branden, te verpakken en te verkopen met monsterwinsten. Er wordt maar 2% aan waarde toegevoegd in land van herkomst waardoor deze landen zich niet kunnen ontwikkelen en afhankelijk blijven van hulp. Zonde toch? Het doel van FairChain is om de balans te herstellen door de waarde eerlijk te splitten: 50% voor het koffieproducerende land, 50% voor ons. Door te investeren in lokale verwerking van koffie ontstaan er waardevolle jobs en blijft er 300% meer geld achter in de landen van herkomst. Geld dat hard nodig is om te investeren in alles wat wij in het westen heel gewoon vinden. Het biedt  de jeugd een trotse toekomst niet afhankelijk van ontwikkelingshulp. Landen als Ethiopië en Kenia krijgen miljarden aan ontwikkelingshulp. Hulp die niet nodig zou zijn als de waarde in de koffieketen eerlijk zou worden verdeeld.


FairChain model

Het FairChain model won vele prijzen en Moyee is het enige koffie bedrijf dat de code van sociale ondernemingen onderschreef en is meervoudig best of class Bcorp.  Maar Moyee hecht hier niet zo veel waarde aan want begrippen als impact en duurzaam blijven holle begrippen als deze niet gepaard gaan met heldere doelstellingen en kwantificeerbaar en controleerbaar bewijs van impact of zoals van Staveren het verwoordt: ‘De tijd van storytelling is voorbij, we moeten naar storyproving.’

Impact maken

Met behulp van blockchain technologie gaat Moyee voor radicale transparantie.  Als eerste bedrijf wereldwijd zette zij de betalingen aan de boer op de blockchain en geeft het 100% inzicht in wie er wat verdient. Het FairChain blockchain platform geeft de koffie drinker controle over wat hij/zij gelooft.Het platform biedt ook de mogelijkheid om zelf impact te maken, bijvoorbeeld door een van de boeren die de koffie produceert te helpen bij het investeren in nieuwe koffieplanten.  De meeste mensen weten wel dat koffie sterk wordt bedreigd door de opwarming van de aarde, maar Moyee is ervan overtuigd dat de oorzaak omgekeerd is. Armoede veroorzaakt klimaatverandering omdat boeren hun semi-agroforestry-koffieproductie ruilen voor vee, of om iets te verbouwen dat ze kunnen eten.  Door extra koffieplanten te plaatsen kan de boer zijn inkomen vergroten en blijft het bos behouden. ‘We zijn geen goed doel’, aldus Van Staveren. ‘We zijn sociale ondernemers. Koop vooral geen Moyee koffie omdat je ons zo aardig vindt. Koop Moyee koffie omdat je fantastische koffie wilt drinken en omdat je de wereld wilt veranderen, slok voor slok. Je zult verbaasd zijn hoeveel impact jouw koffiekeuze heeft.’


Wil jij ook een bijdrage leveren aan het verminderen van de opwarming van de aarde. Verzilver dan de gratis coffee boom die Moyee heeft klaargezet voor de lezers van Villa d’Arte op freetree.fairchain.org.  Zo eenvoudig is het maken van positieve impact.

Meer informatie: moyeecoffee.com
 
 
 
 
 
 
 
 

0 replies on “Moyee Coffee: Radicaal goede koffie met radicale impact”