BRAFA 2026: een jubilerende ere-gast en een blik op de toekomst waar generaties elkaar ontmoeten

Aan het begin van ieder nieuw jaar, wanneer de dagen alweer langer worden, komen in Brussel kunst, kennis en nieuwsgierigheid samen. Dat is het moment waarop de BRAFA Art Fair haar deuren opent. De beurs heeft inmiddels een bijna mythische positie verworven in de Europese kunstwereld door zijn consequente keuze voor kwaliteit, elegantie en een liefde voor het eclectische.

Laurent Schaubroeck: George Naka­shima (Washington 1905-Pennsylvania 1990), Kussenstoel met armleuningen, jaren ‘60. Zwart Amerikaans kersenhout, bekleding, 77,5 x 74,3 x 86,4 cm. Geproduceerd door George Nakashima Studio. Courtesy BRAFA
Laurent Schaubroeck: George Naka­shima (Washington 1905-Pennsylvania 1990), Kussenstoel met armleuningen, jaren ‘60. Zwart Amerikaans kersenhout, bekleding, 77,5 x 74,3 x 86,4 cm. Geproduceerd door George Nakashima Studio. Courtesy BRAFA
Galeria Bessa Pereira: Sergio Ro­drigues (Rio de Janeiro, 1927–2014), Kilin-stoel, jaren ‘70. Massief hout en leer, 68 x 68 x 68 cm
Galeria Bessa Pereira: Sergio Ro­drigues (Rio de Janeiro, 1927–2014), Kilin-stoel, jaren ‘70. Massief hout en leer, 68 x 68 x 68 cm
Grusemeyer Woliner: Biwat (Mundugumor), Yuat-rivier, eind 19e - begin 20e eeuw, Papoea-Nieuw- Guinea. Hout, veren, schelp, 64 cm (85 cm inclusief voet)
Grusemeyer Woliner: Biwat (Mundugumor), Yuat-rivier, eind 19e - begin 20e eeuw, Papoea-Nieuw- Guinea. Hout, veren, schelp, 64 cm (85 cm inclusief voet)
Martos Gallery: Keith Haring (VS, Pennsylvania 1958-1990 New York), Zonder titel, 23 mei 1981. Marker op plastic, 53,3 x 57,3 cm
Martos Gallery: Keith Haring (VS, Pennsylvania 1958-1990 New York), Zonder titel, 23 mei 1981. Marker op plastic, 53,3 x 57,3 cm
Galerie Greta Meert: Donald Judd, Bookshelf 14, 1984. Aluminium/mintgroen RAL 6029, 100 x 100 x 50 cm
Galerie Greta Meert: Donald Judd, Bookshelf 14, 1984. Aluminium/mintgroen RAL 6029, 100 x 100 x 50 cm

Vanaf 25 januari 2026 viert BRAFA acht dagen lang haar 71e editie, en die voelt als een kruispunt waar vernieuwing en traditie elkaar met natuurlijke vanzelfsprekendheid treffen. Dit jaar is er meer om van te genieten: terwijl de beurs een recordaantal van 147 deelnemers uit 19 landen ontvangt, staat er één gast centraal die een diepere, bijna symbolische laag aan dit hoofdstuk toevoegt: de Koning Boudewijnstichting, dat zijn vijftigste verjaardag viert. Een jubileum dat draait om vertrouwen, verzamelen, bewaren, beschermen en doorgeven.

Een beurs met een eclectisch DNA

Wat BRAFA onderscheidt van vele andere beurzen, is de bijzondere sfeer die er heerst. Het is een beurs die eclecticisme ademt - een plek waar de stand van een internationale galerie moeiteloos overloopt in het gesprek tussen een verzamelaar en een conservator, waar de ene bezoeker in vervoering raakt van een 17e-eeuws paneel en de andere voor het eerst oog in oog staat met een hedendaags werk waarvan de lijnen nog maar net zijn opgedroogd.

Dat levendige ritme ontstaat dankzij de unieke samenstelling van galeries en specialismen. Van oude meesters tot post-war kunst, van archeologie tot design, van etnografica tot juwelen - het geheel voelt coherent in zijn eclectiek. Alles vindt hier zijn plaats, omdat alles gedragen wordt door vakmanschap en een intelligente selectie. Dit jaar versterkt BRAFA die identiteit met een reeks opmerkelijke nieuwe deelnemers. Zo maakt Almine Rech, actief in zeven landen en een spilfiguur in de internationale hedendaagse kunst, haar debuut op de beurs. Hetzelfde geldt voor Galerie Greta Meert, een Brusselse instelling die decennialang heeft bepaald hoe hedendaagse kunst in België wordt gezien, besproken en verzameld. Dat deze twee huizen nu deel uitmaken van BRAFA’s universum, zegt veel over de aantrekkingskracht en het internationale gewicht van de beurs.

Even poëtisch is de komst van Mulier Mulier Gallery, die een bijzondere presentatie rond Panamarenko brengt. Het oeuvre van Panamarenko - half uitvinder, half dichter - past wonderwel binnen de geest van BRAFA: speels en visionair, maar steevast gestoeld op diep vakmanschap.

Uit New York reist Martos Gallery af met werken van Keith Haring, een kunstenaar die tegelijk popcultuur en protest, tederheid en urgentie in zich draagt. In die combinatie van erfgoed en hedendaagse wereldiconen toont BRAFA hoe breed kunst kan resoneren.

En wie graag de hoofdstroom kruist om nieuwe horizonten te verkennen, vindt in Martins&Montero een boeiend nieuwkomer: een stevige brug tussen Brussel en
São Paulo, waar moderne en hedendaagse kunst uit twee conti­nenten elkaar ontmoeten in een fris perspectief.

Die vernieuwing gaat hand in hand met terugkeer. Liefhebbers van oude meesters zullen blij zijn dat Franck Anelli Fine Art en Galerie Alexis Bordes opnieuw aanwezig zijn. Ook de Franse specialisten Maison d’Art en Véronique Bamps keren terug, evenals de Belgische galerieën Finch & Co en Grusenmeyer-Woliner. Het is die combinatie van vertrouwd en nieuw, van specialisten met diepgewortelde kennis en spelers die frisse perspectieven brengen, die BRAFA zo’n sterke identiteit geeft.

'BRAFA biedt ons de gelegenheid om deze schatten te delen met alle kunstliefhebbers’
Martins&Montero: Jimmie Durham (Texas 1940-2021 Berlijn) voor Labinac, PINO (model 3), 2019. Epoxyhars, glas, ijzer en brons, 100,5 x 66 x 50 cm.  2/15 + 5 AP
Martins&Montero: Jimmie Durham (Texas 1940-2021 Berlijn) voor Labinac, PINO (model 3), 2019. Epoxyhars, glas, ijzer en brons, 100,5 x 66 x 50 cm. 2/15 + 5 AP
Boon Gallery: Chun Kwang Young (Zuid-Korea, Hongcheon 1944), Aggregation, 2007. Gemengde techniek met Koreaans moerbeipapier, 163 x 131 cm
Boon Gallery: Chun Kwang Young (Zuid-Korea, Hongcheon 1944), Aggregation, 2007. Gemengde techniek met Koreaans moerbeipapier, 163 x 131 cm
Douwes Fine Art: Henri Fantin-Latour (Grenoble 1836-1904 Buré), Vase de Pivoines, 1902. Olieverf op doek, 41 x 37 cm
Douwes Fine Art: Henri Fantin-Latour (Grenoble 1836-1904 Buré), Vase de Pivoines, 1902. Olieverf op doek, 41 x 37 cm
De Brock: Julian Opie (Londen, 1958), Beach Head 17, 2018. Verf op gelamineerd aluminium paneel, 190 x 156 cm
De Brock: Julian Opie (Londen, 1958), Beach Head 17, 2018. Verf op gelamineerd aluminium paneel, 190 x 156 cm

Design dat verhalen draagt

Design speelt al lang geen bijrol meer in de kunstwereld. Het is een verzamelgebied dat dezelfde nieuwsgierigheid, gedrevenheid en kennis vereist als elke andere artistieke discipline. In 2026 zet BRAFA dit segment in de schijnwerpers met vier nieuwe deelnemers.

Maisonjaune Studio uit Frankrijk brengt zorgvuldig geselecteerde meubels en objecten van de jaren 1950 tot vandaag - stille getuigen van veranderende materialen, nieuwe ambities en een veranderende blik op het huiselijke universum.

De Belgische dealer Laurent Schaubroeck voegt daar een hoofdstuk aan toe dat steeds internationaler wordt bestudeerd: zeldzame stukken van Amerikaanse, Braziliaanse en Japanse ontwerpers uit het midden van de 20e eeuw. Het zijn objecten die niet alleen mooi zijn, maar ook historische lijnen trekken tussen continenten en designculturen.

Galeria Bessa Pereira uit Portugal legt zich toe op het samenbrengen van de werelden van design en kunst. De galerie is gespecialiseerd in tropisch-modernistisch design uit de jaren ‘40 tot ‘70, met een bijzondere focus op de Braziliaanse beweging. Culturen en tijdperken staan hier in een dialoog die modernistische iconen en hedendaagse kunstenaars samenbrengt.

MassModernDesign uit Nederland voelt zich thuis in het kunst­historische DNA van het designobject zelf: meubelkunst met museale allure, stukken die een generatie vormgaven en een nieuwe generatie fascineren.

De Koning Boudewijnstichting als eregast: vijftig jaar filan­tropie en erfgoedzorg 

Dat de Koning Boudewijnstichting (KBS) dit jaar eregast is, voelt zowel logisch als symbolisch. Sinds de oprichting in 1976 speelt de Stichting een cruciale rol in de bescherming en valorisatie van het Belgische erfgoed. Ze ondersteunt musea, begeleidt schenkingen, verwerft werken die dreigen te verdwijnen, en bewaart objecten die anders versnipperd zouden raken. In 2025 beheert de Stichting maar liefst 154 mecenaatsfondsen binnen het programma Erfgoed & Cultuur, goed voor meer dan 29.000 werken en 31 archieffondsen.

Voor BRAFA 2026 heeft KBS een uitzonderlijke selectie samengesteld. Sommige werken zijn recent verworven, andere maken al jaren deel uit van de collectie en zijn ondergebracht in musea verspreid door het land. De bezoekers zien onder meer een iconische armband van Pol Bury, een subtiele Christusfiguur van Willem Key, een wandtapijt van Elisabeth De Saedeleer, en een zeldzame mantel in Brussels kant uit de 19e eeuw. Daarnaast keert het beroemde Gezicht op Brussel van Jan Baptist Bonnecroy terug, samen met de sierlijke standaard van het Heilig Bloed en de Gallische muntschat van Thuin.

Het is een presentatie die niet alleen de rijkdom van de collectie toont, maar ook de missie van de Stichting tastbaar maakt: kunstwerken bewaren voor iedereen, en niet enkel voor een select publiek. De stukken worden immers telkens in langdurig bruikleen gegeven aan Belgische musea, zodat ze deel worden van een collectief geheugen.

Melanie Coisne, hoofd van het programma Erfgoed en Cultuur van KBS, verwoordt die missie helder: ‘BRAFA biedt ons de gelegenheid om deze schatten te delen met alle kunstliefhebbers, hen te inspireren en te mobiliseren. Het is ook hét moment om ons engagement te tonen om dit erfgoed levend te houden en te blijven doorgeven.’

Lezingen, muziek en gesprekken die blijven hangen

Zoals elk jaar vormt het inhoudelijke programma een fundament van de beurs. De Art Talks zijn voor vele bezoekers een vast ritueel geworden: een plek om zich even los te maken van de stands en zich te verdiepen in een verhaal, een oeuvre, een onderzoek of een verzameling.

Dit jaar wordt dat programma nog rijker dankzij de Koning Boudewijnstichting, die naast de dagelijkse Art Talks om 16.00 uur ook twee nieuwe reeksen introduceert: Music@KBF en de KBF Art Talks. Muziek om de middag in te luiden; kunsthistorische inzichten om de namiddag te verdiepen. Samen vormen ze een ritme om meer te begrijpen, meer te voelen, meer te zien.

De stem van de kunsthandel: Klaas Muller

Voorzitter Klaas Muller vat de geest van BRAFA graag samen in een delicate balans: trouw blijven aan het eigene, maar tegelijk mee evolueren met de wereld. Hij ziet hoe de beurs nieuwe generaties aantrekt, hoe bezoekers jonger en eclectischer worden, hoe hun nieuwsgierigheid zich niet laat beperken tot één discipline of één periode. ‘Dat is precies wat BRAFA zo sterk maakt,’ zegt hij. ‘De diversiteit aan specialismen, het vakmanschap van de exposanten, het feit dat je hier op één dag de geschiedenis van de kunst kunt doorkruisen - dat blijft uniek. Het is een plaats waar verzamelen en ontdekken elkaar niet uitsluiten maar versterken.’

Waar kunst en mensen elkaar vinden

Wie al vaker op BRAFA is geweest, weet dat de beurs een internationale ontmoetingsplaats is waar kunst - naast gepresenteerd te worden - wordt besproken, verdedigd, bevraagd, bewonderd en geherinterpreteerd. De beurs brengt mensen samen die elk op hun eigen manier invloed uitoefenen op de kunstwereld: galeriehouders, curatoren, verzamelaars, onderzoekers, mecenassen, ontwerpers, studenten en liefhebbers.

Misschien is dat wel het geheim van BRAFA: dat het een gemeenschap is waar kwaliteit een vanzelfsprekendheid is, en waar de passie voor kunst - oude, moderne, hedendaagse, decoratieve, toegepaste - met een open blik wordt gedeeld.

Praktische informatie

BRAFA Art Fair 2026

25 januari t/m 1 februari 2026

Brussels Expo - Paleizen 3, 4 en 8 (culinaire zone)

Nocturne: donderdag 29 januari

Collectors’ Preview: 23 januari

Exclusive Saturday: 24 januari

Maandag 26 januari: toegang
enkel op uitnodiging

brafa.art

Laurent Schaubroeck: George Naka­shima (Washington 1905-Pennsylvania 1990), Kussenstoel met armleuningen, jaren ‘60. Zwart Amerikaans kersenhout, bekleding, 77,5 x 74,3 x 86,4 cm. Geproduceerd door George Nakashima Studio
Laurent Schaubroeck: George Naka­shima (Washington 1905-Pennsylvania 1990), Kussenstoel met armleuningen, jaren ‘60. Zwart Amerikaans kersenhout, bekleding, 77,5 x 74,3 x 86,4 cm. Geproduceerd door George Nakashima Studio


Schrijf je in op onze nieuwsbrief

Blijf op de hoogte en volg Villa d’Arte