Stay fit & injury free: running tips

Er is dit jaar – mede door de tijdelijke sluiting van sportscholen en overige sportfaciliteiten – een ware running boom ontstaan. Maar ook nu we hier wel weer terecht kunnen is dit voor veel mensen geen reden met hun nieuwe hobby te stoppen. Uit onafhankelijk onderzoek* gedaan door ASICS blijkt namelijk dat 83% van de zogenaamde “lockdown lopers” van plan is om te blijven hardlopen of om dit zelfs meer te gaan doen. Wel geeft de helft van de deelnemers aan dat zij behoefte hebben aan meer begeleiding om blessurevrij te kunnen trainen en het optimale uit je run te halen. ASICS biedt daarom nu tips en advies.

Overige resultaten onderzoek

Uit het onderzoek bleek verder dat bijna de helft (45%) het hardlopen gebruikte om het huis uit te komen en  43% om te ontstressen. Meer dan een derde (39%) gaf tevens aan dat het hardlopen hen een escape en ruimte in het hoofd bood wanneer ze die het meest nodig hadden, terwijl een kwart meende dat het hen focus en motivatie verschafte (25%) en hen hielp om beter te slapen (25%).

Ondersteuning en begeleiding bij hardlopen

Uit het onderzoek kwam ook dat meer dan de helft (60%) van deze lopers geen steun of begeleiding had, waardoor ze het risico liepen blessures te krijgen of hun pas ontdekte passie wilden opgeven. Men gaf aan meer te willen weten over onderstaande facetten om optimaal te kunnen rennen:

  • Hoe blijf je gemotiveerd (34%)
  • Hoe vermijd je spier- en gewrichtspijn (27%)
  • Hoe kun je letsel vermijden (27%)
  • Hoe vind je de juiste loopschoen voor jouw behoeften (24%)
  • Hoe kun je realistische doelen stellen (21%)

Tips & tricks

Naar aanleiding van het onderzoek heeft ASICS een aantal handige tips en tricks opgesteld om hardlopers bij te staan tijdens hun running journey:

  • Om gemotiveerd te blijven, is het belangrijk om het leuk te maken. Geef er een speelse draai aan door bijvoorbeeld gps-figuren te rennen in de Runkeeper-app.
  • Tegen spier- en gewrichtspijn helpt het om genoeg water te drinken. Drink minstens vier uur voordat je gaat hardlopen zo’n 4-6 ml water per kg aan lichaamsgewicht, zorg voor voldoende water tijdens en na het lopen. Ga daarnaast 20 minuten lang niet zitten en blijf bewegen, om spierpijn te voorkomen.
  • Wissel tussen schoenen om blessures te voorkomen. Tip: gebruik de online Shoe Finder van ASICS om dezelfde soort schoenen te vinden.
  • Leer je eigen voeten kennen om erachter te komen welke hardloopschoenen het beste bij jou passen. Doe bijvoorbeeld de duimtest; kijk of je duim tussen de grote teen en de voorkant van de schoen past. Zorg dat je de voet op en neer kunt bewegen. Ook kun je een hardloopanalyse laten uitvoeren in een ASICS winkel, zodat je er zeker van bent dat je de juiste schoenen draagt.
  • Maak realistische SMART doelen. Zorg dat ze specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden zijn.
  • Vier kleine overwinningen.
  • Zorg voor een afwisselend trainingsprogramma om gemotiveerd te blijven. Probeer nieuwe routes, snelheden en hardloopstijlen uit.

Dennis Licht, oud-topsporter en (hardloop) coach: ‘Je kunt nooit te langzaam rennen, wel te snel. Dat geldt niet alleen voor een training of start van een wedstrijd, maar ook voor het hardlopen tijdens deze periode. Maak trainingen minder intensief, maar blijf wel gevarieerd trainen om op een beter conditieniveau te komen. Daar is hardlopen een perfecte manier voor.’

Linda van Aken, Vice President Running ASICS: ‘Hardlopen is een van de makkelijkste sporten om te beoefenen en de mentale en fysieke voordelen zijn enorm. Maar alle hardlopers – vooral degenen die net beginnen – hebben wat essentiële ondersteuning en begeleiding nodig om hen gemotiveerd, blessurevrij en met een gezonde geest in een gezond lichaam te laten rennen. Daarom zetten we ons in om hardlopers nuttige en eenvoudige tips en adviezen te geven om hen te helpen.’

Lopers kunnen hier de nodige informatie en de juiste schoen voor hen vinden.