In november 2018 onthulde Mercedes-Benz zijn nieuwe GLE, op de plek die zichzelf erop voorstaat dat alles er groter is: de Amerikaanse staat Texas. Toepasselijk, want dit geldt ook voor de nieuwe GLE. Mercedes Benz’ veelzijdige SUV wordt in eerste instantie leverbaar met keuze uit twee motoren en allerlei pakketten waarmee comfort, rijassistentie en terreinvaardigheid naar een hoger niveau worden gebracht.
Van de beroemde leus ‘Everything’s bigger in Texas’ is bezien vanuit de lucht in ieder geval geen woord gelogen. Met 28 miljoen inwoners is de op één na grootste staat van de VS (het moet Alaska voor laten gaan) tevens de tweede staat (na Californië) qua inwonersaantal. Maar vanuit de charter die ons internationale gezelschap van lifestylejournalisten en bloggers vanuit Austin richting Lajitas Golf Resort in het zuidwesten vliegt, is van die bevolkingsdichtheid niets te merken. Zover het oog reikt niets dan woestijnachtig landschap met grillige rotsformaties, kloven met droogstaande rivierbeddingen en kronkelende wegen die al honderd jaar in onbruik lijken. Sporadische lichtflikkeringen, veroorzaakt door zonlicht dat door metaal weerkaatst wordt, duiden er echter op dat wilde dieren zeker niet de enige levende wezens zijn die dit onherbergzaam ogende landschap hun thuis noemen. Op Lajitas International Airport (één start- en landingsbaan) worden we door Airport Supervisor en Texaan Robert “Bob” Farrel warm onthaald met koud bier en margarita’s. Tijdens het korte ritje naar Lajitas Ranch leer ik dat we de tocht ook over de weg hadden kunnen afleggen, maar dat we dan zo’n kleine acht uur onderweg zouden zijn geweest, zoals onze chauffeur, die vanochtend al vanuit San Antonio is vertrokken is en vlak voor ons is gearriveerd. Over afstanden doen ze hier niet zo moeilijk. Geen wonder dat alle auto’s die we hier tegenkomen groot, zo niet enorm zijn.
e-ACTIVE BODY CONTROL
In dat opzicht doet de GLE in niets onder voor zijn medeweggebruikers. Met een acht centimeter langere wielbasis biedt de GLE, die hier op het terras van Lajitas Ranch staat te blinken, aanzienlijk meer ruimte voor passagiers achterin en met een bagageruimte van 825 liter (125 l meer dan zijn voorganger) meer dan genoeg plek om de kinderwagen, de hond én de boodschappen voor een maand mee te nemen. De zesvoudig elektrisch verstelbare stoelen achterin (tevens elektrisch neerklapbaar en verschuifbaar over een lengte van tien cm) zijn een primeur in deze klasse en beslist een zegen wanneer je kiest voor een zevenzitsuitvoering (optie). De als optie leverbare AMG Line schittert met een fraai fonkelende diamond grille. Sportieve skirts aan de voor- en achterzijde, grote luchtinlaten, in carrosseriekleur gespoten wielkuipen en speciale lichtmetalen velgen dragen bij aan de sportieve stijl.
Nog iets dat opvalt is dat de GLE staat te “dansen”. De lowrider moves zijn geen loze partytricks, maar weldoordachte snufjes die te bedienen zijn via de primeur: e-ACTIVE BODY CONTROL. Dit systeem werkt in combinatie met luchtvering en zorgt ervoor dat de vering en demping per wiel kunnen variëren (met een marge van 120 mm). Zo kan de GLE meer tractie geven middels een stuiterende beweging, waarbij de rijhoogte meerdere keren snel achter elkaar wordt verhoogd en verlaagd, waardoor wielen die zich hebben vastgereden in mul zand weer loskomen. De GLE kan dit negen minuten volhouden! Een andere nieuwe functie is de mogelijkheid om de rijhoogte per wiel aan te passen. In het rijprogramma ‘Comfort’ neemt ROAD SURFACE SCAN met een stereocamera de toestand van het wegdek vóór de auto op. Aan de hand daarvan worden de veerpoten dusdanig aangestuurd, dat de bewegingen van de carrosserie duidelijk worden verminderd wanneer over oneffenheden in het wegdek wordt gereden. In combinatie met de curve tilting function – waarmee de auto (net zoals een motor) leunend de bochten aansnijdt – staat de GLE garant voor ongekend comfort en wendbaarheid in elke situatie. De rijprogramma’s Sport en Offroad spelen in op de behoefte aan een dynamischer rijstijl.
De GLE beschikt over twee grote 12,3-inch beeldschermen van het MBUX (Mercedes-Benz User Experience) multimediasysteem, dat zich op meerdere manieren intuïtief laat bedienen: via touchscreen, de knoppen en het touchpad op het middenconsole, maar ook via de ‘Hey Mercedes’ intelligente spraakbediening en zelfs via handgebaren. Dit betekent wel dat MBUX reageert, zodra in de auto ook maar even het woord Mercedes valt. De handgebaren worden geregistreerd door een in het plafond gemonteerde camera en het systeem slaagt er tevens in te onderscheiden of deze door de bestuurder of voorpassagier gemaakt worden. Indrukwekkend, maar op de een of andere manier voelt het “dirigeren” van de auto op deze manier niet erg natuurlijk. Maar dit zal wellicht een generatieding zijn. Het systeem leert overigens elke rit meer over de gewoontes en voorkeuren van de bestuurder, dus misschien is het gewoon een kwestie van elkaar wat beter leren kennen.
De GLE 450 4Matic wordt aangedreven door een zescilinder-in- lijn benzinemotor met een vermogen van 270 kW (367 pk) en 500 Nm trekkracht. De motor is gekoppeld aan een kleine elektromotor (EQ Boost) die fungeert als startmotor en generator en bij het wegrijden zorgt voor een kortstondige elektrische boost van 250 Nm. De automaat en vierwielaandrijving zijn standaard; dat helpt het verbruik verder terug te dringen. Later dit jaar volgt overigens ook een plug-in hybride.
Eyecatcher
Met dit brede scala aan nieuwe praktische features en geavanceerde techniek, speciaal toe- gerust om de bestuurder zo min mogelijk te belasten en de rijervaring zo ontspannen en veilig mogelijk te maken, voelt de geruisloos over de Route 90 glijdende GLE zich duidelijk als een vis in het water. Een exotische vis weliswaar, want we trekken flink wat bekijks van de Highway Patrol, die zelfs enkele exemplaren staande houdt voor niets meer of minder dan een na- dere inspectie. Of het de 22-inch velgen, de led-verlichting of de atletische achterkant waren die in het oog sprongen weten we niet, maar zeker is dat ook de digitale displays, houten sierdelen en markante SUV-designdetails konden bekoren.
Ware het niet voor een kolonie overstekende tarantula’s en een eenzame, maar monsterlijk grote big-rig semi-truck, die uitgerekend in enige bocht waar geen uitwijkmogelijkheid was besloot van zijn weghelft af te wijken, is mijn eerste kennismaking met het Wilde Westen zowel on- als off-road gladjes verlopen. En dat was precies de insteek van Mercedes-Benz tijdens de ontwikkeling van deze SUV, waarvan rustig blijven als één van de sterke punten wordt genoemd. Everything’s bigger in Texas indeed, ook het comfort. Mits je in de nieuwe GLE rijdt.
Prijzen
‘It looks expensive’ oordeelde een sympathieke agent van de US Border Patrol El Pasa Sector. En goedkoop is hij inderdaad niet. Voor de dieselversie GLE 300 d 4Matic beginnen de prijzen bij 82.356 euro. Voor de GLE 450 4Matic, die in Nederland extra belast wordt vanwege de uitstoot, ligt de vanafprijs met 99.672 euro zelfs nog een stuk hoger. Maar daarvoor beschik je wel over Mercedes- Benz’ meest intelligente, oplettende en attente SUV ooit. En extra large natuurlijk!
Voor meer info: mercedes-benz.nl