De nieuwe AMG GT R Roadster

Deze combinatie is simpelweg onweerstaanbaar en gelimiteerd tot 750 stuks: Mercedes-AMG combineert zijn topmodel vol autosporttechnologie met de vrijheid van het open rijden, als kroon op het portfolio van open sportwagens.

De nieuwe AMG GT R Roadster (brandstofverbruik gecombineerd: 12,4 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 284 g/km)1 voelt zich net zo thuis op bochtige circuits als op prestigieuze boulevards of prachtige kustwegen. Met zijn krachtige aandrijflijn en expressieve design appelleert hij aan een nieuwe, lifestyle georiënteerde doelgroep die het maximale uit het leven wil halen. De 430 kW/585 pk sterke V8-biturbo, het verstelbare onderstel met actieve achterasbesturing, de actieve aerodynamica en de intelligente lichtgewichtconstructie vormen de basis voor een zeer dynamisch rijgedrag. En net als de andere Roadster-modellen heeft ook de AMG GT R Roadster een drielaagse stoffen kap met een lichtgewichtstructuur van aluminium, magnesium en staal.

Met deze nieuwste aanwinst telt de AMG GT-familie nu zestien leden: vijf tweedeurs Coupés, vier Roadsters, twee racewagens voor klantenteams en vijf 4-Door Coupés.  De achtcilindermotor levert gespierde prestaties bij alle motorsnelheden, gekoppeld aan een hoge efficiëntie. Een sprint vanuit stilstand naar 100 km/h vergt slechts 3,6 seconden. De dynamische vermogensafgifte houdt aan tot aan de topsnelheid van 317 km/h.

Exterieurdesign

Het lage front en de schuin voorwaarts aflopende grille zorgen voor een ‘shark nose’-look, waarmee de auto optisch lager lijkt. Tegelijkertijd wordt dankzij deze vorm het drukpunt van de auto verlaagd, waardoor de stroming van de koellucht en de aerodynamische prestaties worden verbeterd. De standaard high-performance led-koplampen versterken de band met de AMG GT-familie vanwege hun herkenbare lichtsignatuur. Een boogvormige lichtstrook met drie functies vervult de rol van dagrijverlichting, positielicht en richtingaanwijzer. Het V-vormige front versterkt die dynamische looks, en de voorwaartse beweging die van het design uit gaat, zelfs in stilstand al. De voorskirt in jetwingdesign en de frontsplitter benadrukken de breedte van het model. De grote luchtinlaten aan weerszijden van de voorskirt zorgen ervoor dat aan de grotere behoefte aan koellucht voor de aandrijflijn van de AMG GT R Roadster wordt voldaan.

Actieve aerodynamica voor een precieze handling en betere wegligging

Een actief aerodynamisch profiel gaat bijna onzichtbaar schuil in de bodemplaat vóór de motor. Met een gewicht van 2 kg is dit lichte carbon element snelheidsgevoelig en klapt het afhankelijk van het gekozen rijprogramma zo’n 40 mm naar beneden. Dit proces heeft een aanzienlijke verandering van de luchtstroom tot gevolg en leidt tot het zogenoemde venturi-effect, dat de auto als het ware naar het asfalt ‘zuigt’ en de opwaartse druk op de vooras bij 250 km/h met bijna 40 kg beperkt. Het aerodynamische profiel beweegt afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de snelheid automatisch terug in zijn oorspronkelijke stand. De bestuurder kan de voordelen in de besturing voelen: de Roadster is bij hoge snelheden nog nauwkeuriger de bocht in te sturen en heeft een nog betere zijwaartse stabiliteit. Vooral in snelle bochten en hoge dwarsversnelling reageert de auto veel sneller met een duidelijke feedback van het stuurwiel, terwijl hij onder alle omstandigheden gemakkelijk te controleren blijft.

Stoffen kap

De drielaagse stoffen kap wordt ondersteund door een lichtgewichtconstructie van magnesium/staal/aluminium, die bijdraagt aan het lage zwaartepunt van de auto. De geïntegreerde akoestische mat helpt geluiden te beperken. Er is een nieuwe exclusieve kleur leverbaar voor de AMG GT R Roadster, die ook leverbaar is voor de AMG GT R: de fraaie matte lak designo grafietgrijs magno breidt het kleurenpalet uit tot veertien kleuren. Wie de nauwe verwantschap met de autosport nog meer wil benadrukken, kan kiezen voor de optionele AMG-carbonpakketten. Met het AMG-carbonpakket I worden de frontsplitter, de vinnen in de voorspatschermen, de inzetstukken in de dorpelverbreders en de achterdiffusor in een hoogkwalitatieve carbonlook uitgevoerd. Bij het AMG-carbonpakket II zijn het blad en de end plates van de achterspoiler alsmede de buitenspiegels uitgevoerd in carbon, om de sportieve verschijning nog meer aan te zetten.

De cockpit

Het interieurdesign weerspiegelt de vormentaal van het exterieur. Het dashboard oogt breed en doet denken aan een krachtige vleugel. De bestuurder wordt ‘omarmd’ in de cockpit dankzij de hoge ruitlijn, de portierafwerking met het naar binnen vallende design, de dynamisch oplopende middenconsole en de lage zitpositie. Het geheel voelt aan als een maatpak. Op de middenconsole prijkt een embleem met de inscriptie ‘1 of 750’, wat het gelimiteerde karakter van de Roadster onderstreept. De standaard AMG Performance-stoelen in nappaleder Exclusief STYLE zwart/zwart bieden volop zijdelingse ondersteuning met hun geprofileerde zijwangen van de zitting en de rugleuning. De hoofdruimteverwarming AIRSCARF is als optie leverbaar, waarmee open rijden ook bij lage temperaturen een genot is. Wie de voorkeur geeft aan aangename temperaturen zelfs op zeer hete zomerdagen kan bovendien kiezen voor de optionele stoelventilatie/-verwarming, die ook leverbaar is voor de AMG Performance-stoelen.

Andere bekledingen en kleuren zijn optioneel eveneens leverbaar:

  • Nappaleder Exclusief STYLE in zadelbruin/zwart
  • Nappaleder Exclusief STYLE in macchiatobeige/zwart
  • Nappaleder Exclusief STYLE in zilver pearl/zwart

Het geluid 

De speciaal ontwikkelde uitlaat zorgt niet alleen voor echt racewagengeluid, het bespaart ook zo’n 6 kg gewicht dankzij het gebruik van titanium voor de uitlaatdemper en dunwandig rvs voor het voorste gedeelte van de uitlaat.Afhankelijk van het gekozen AMG DRIVE SELECT-rijprogramma gaan de uitlaatgaskleppen open of dicht. Met behulp van een aparte toets op de AMG DRIVE UNIT zijn ze ook afzonderlijk te bedienen. In de standen ‘Comfort’ en ‘Sport’ klinkt de lage toon die kenmerkend is voor een V8-motor, met het oog op comfort. In de standen ‘Sport+’ en ‘RACE’ daarentegen is de compositie van de sound duidelijk emotioneler.

Meer informatie: mercedes-benz.nl