De nieuwe 508

Peugeots Next Topmodel

Fraai nieuws uit Frankrijk, want Peugeots vlaggenschip, de 508, heeft een make-over ondergaan die niet zou misstaan in een aflevering van Holland’s Next Topmodel. Achter de indrukwekkende looks gaan nieuwe krachtige motoren en tal van moderne veiligheidsmaatregelen schuil die, tezamen met het opvallend hoge afwerkingsniveau van de nieuwe 508, een auto maken die zich kan meten met menig premiummodel. Villa d’Arte zat front row tijdens de introductie van Peugeots Next Topmodel in Monaco.

Het is geen eenvoudige opdracht om een auto te ontwerpen die wereldwijd moet fungeren als vaandeldrager van de gammaupgrade van een merk en tegelijkertijd moet inspelen op een gewijzigde markt in het D-segment, waar SUV’s van premiumfabrikanten steeds meer plek opeisen. Wanneer je dan ook nog moet kleuren binnen de lijntjes van een zeer herkenbaar en destijds baanbrekend design, wordt die opdracht nóg uitdagender.

Nieuw concept

Voor Peugeot leidden al deze factoren tot een drastisch besluit: afstappen van de klassieke vierdeurs sedan. En dus kreeg het designteam de opdracht toe te werken naar een sportiever gelijnde vijfdeurs coupé. Pierre Paul Mattei, hoofd Design van de nieuwe 508, wist hier wel raad mee en heeft volgens Peugeot een heuse game changer ontworpen. Afgelopen zomer gaf deze in het mondaine Monaco, waar men toch wel wat gewend is, in ieder geval alvast aanleiding voor een verhoogde staat van opwinding. Laten we er geen doekjes om winden: de nieuwe 508 deelt weliswaar zijn naam met zijn voorloper, maar overklast deze op alle fronten. Om te beginnen zijn alle stijlkeuzes die zijn gemaakt in Peugeots meest recente concept cars doorgevoerd, waaronder de i-Cockpit, die rechtstreeks is overgenomen van de Peugeot Exalt, en Full LED-koplampen geïnspireerd op de Peugeot Instinct.

Gedurfd design

Het eerste dat opvalt is zijn energieke en dynamische voorkomen. Dit heeft de 508 te danken aan het feit dat hij compacter (4.75 m) en lager (nauwelijks 1.40 m) is dan zijn voorganger en carrosserielijnen heeft die het vloeiende en aerodynamische van een coupé hebben. Om zulke goede proporties te verkrijgen, met een auto die liefst acht cm korter en drie centimeter lager is dan zijn voorganger, is onder meer de A-stijl naar achteren geplaatst om de motorkap te vergroten. Aan breedte heeft hij wel wat gewonnen: zes centimeter kreeg hij erbij.

Door – in de lijn van een coupé – stijlloze raamportieren te implementeren, kon de auto zelfs zes cm lager gemaakt worden dan zijn voornaamste concurrenten in dit segment. Optisch lijkt hij daardoor breder, terwijl de breedte in werkelijkheid gemiddeld is. Om de auto zo aerodynamisch mogelijk te maken, loopt hij naar de achterzijde smaller toe, terwijl hij juist de indruk wekt een forser achterwerk te hebben. Om dit optische foefje te bewerkstelligen hebben de ingenieurs – zoals couturiers hun modellen in korsetten rijgen – de taille van de auto wat ingenomen, waardoor automatisch de curves meer worden benadrukt.

Ready for the close-up

De voorkant, met smalle, geblokte grille en kenmerkende verticale LED-dagrijverlichting in de flanken , een verwijzing naar een brullende leeuw – is imponerend. Het ontwerp zorgt voor pure lijnen zowel bij voor- als zijaanzicht, dragen bij aan de 508’s sterke persoonlijkheid en verhogen de perceptie van een wagen van topklassekwaliteit. De daklijn is laag, strak en vloeiend volgens de stijlcodes van de topklasse en het ingetogen glasoppervlak wordt nergens onderbroken. Naden en spelingen zijn vakkundig tot een minimum beperkt, wielen vullen de wielkasten en de dakantenne is weggewerkt in de achterruit. Aan de achterzijde aanbeland ontdekken we ook hier lichten die zijn oorsprong vinden in concept cars, namelijk driedimensionale Full LED-achterlichten. Deze lichten branden dag en nacht met een adaptieve sensitiviteit en zorgen dat de rode klauwafdrukken zowel recht van achteren als van opzij constant zichtbaar zijn. Niet alleen is dit een duidelijk herkenbare en imponerende signatuur, het draagt ook bij aan het gevoel van veiligheid. De achterbak, die met een inhoud van 487 liter weliswaar iets kleiner is dan die van zijn voorganger (maar deze beslist overstijgt qua uitstraling), is een voorbeeld van stijl en functionaliteit.

Terwijl de testwagens onder de nietsontziende zon aan de Monegaskische hemel staan te blinken, is het duidelijk zichtbaar dat esthetiek en kwaliteit de sleutelwoorden waren waar het designteam mee aan de slag is gegaan. Maar ook al oogt de 508 in alle opzichten exclusief, hij blijft verschoond van (premium) pretenties, getuige ook de zeer aantrekkelijke prijspositionering. Maar daarover later meer.

Geen oppervlakkige schoonheid

Een knap uiterlijk is natuurlijk leuk, maar wat daarachter schuilgaat vinden wij minstens zo belangrijk. Het doet ons dan ook deugd te ontdekken dat de nieuwe 508 een beauty is inside and out. Het pièce de résistance is absoluut de futuristische i-Cockpit met het kenmerkende compacte stuurwiel, 10 inch HD-touchscreen en high-resolution digitaal, 12,3 inch head-up instrumentenpaneel, dat volledig instelbaar is en aan te passen aan de persoonlijke voorkeur (zes verschillende weergaven). Het is onmiskenbaar dat niet alleen het design zeer weldoor- dacht is, maar dat ook zaken als praktische toepasbaarheid en gebruiksgemak bij het ontwerp een rol van betekenis speelden. Zo is het centrale touchscreen strak en naadloos verwerkt in het dashboard en bevindt het zich op vrijwel dezelfde hoogte als het head-up instrumentenpaneel, wat de bestuurder direct een gevoel van overzicht en controle verschaft en zodoende niet alleen het comfort, maar beslist ook het rijgedrag ten goede komt.

Haute comfort

Om dit comfort nog meer te vergroten – comfort is voor deze range voor Peugeot een sleutelwoord , bieden pianotoetsen rechtstreekse toegang tot het infotainmentsysteem: radio, airco, navigatie, instellingen, telefoon, mobiele apps en i-Cockpit Amplify (in de duurdere uitvoeringen), waarmee gekozen kan worden tussen twee volledig aan te passen ambiances (‘Boost’ en ‘Relax’). Deze zorgen er, door middel van automatische aanpassing van kleur en intensiteit van de sfeerverlichting en displays, de massagestand van de stoelen en de geluidssterkte van de stereo, voor dat de bestuurder desgewenst in een relaxte of in een alerte staat gebracht wordt. Met i-Cockpit Amplify kun je tevens de dynamische functies van de auto – via de gekozen rijmodus (ECO/ Sport/Comfort/Normaal) – en zelfs de vering van auto’s, uitgerust met Active suspension control, naar wens aanpassen. Dit alles draagt bij aan een optimale en sterk intuïtieve rijbeleving. Ook nog het vermelden waard is dat, hoewel de auto korter is dan zijn voorganger, ook achterin voldoende been- en hoofdruimte gegarandeerd blijft.

Rijgedrag

Last but not least: hoe houdt de 508 zich op de bochtige wegen rondom Monaco? Uitstekend! Hij reageert attent en alert op de aanrakingen op het gaspedaal en ook qua besturing laat hij niets te wensen over. Bijzonder prettig, zeker wanneer je langs bochtige ravijnen scheert, is dat hij zelfs in snel genomen bochten nauwelijks overhangt, dankzij de actieve vering waarmee alle benzineversies standaard zijn uitgevoerd. Sportief rijden behoort bij de nieuwe 508 dus zeker tot de mogelijkheden, maar het comfort staat voorop.

Standaarduitrusting

De 508 is verkrijgbaar als Active, Allure, GT-Line en GT. Standaard heeft de 508 een rijke uitrusting: adaptieve cruise control, parkeerhulp vóór, camera achter, 3D Connected Nav, digitale radio en de veiligheidssystemen Distance Alert, Active Safety Brake tot 140 km/u, Active Lane en Road Edge Departure Warning. De duurdere versies zijn bovendien uitgerust met een zeer uitgebreid assortiment rijhulpsystemen, waaronder zelfs Night Vision (die levende wezens vóór de auto waarneemt in het donker of bij slecht zicht). Een noviteit in dit segment! De nieuwe 508 krijgt bij introductie twee 1.6 PureTech benzinemotoren en vier verschillende diesels, die variëren van 1,5-liter tot 2-liter BlueHDi-motoren. De benzineversies beschikken alle over een 1.6 liter viercilinder turbomotor met 180 of 225 pk. Volgend jaar komt daar nog een plugin hybride bij die 300 pk opwekt en zo’n 60 kilometer puur elektrisch moet kunnen afleggen. In diesels is er keuze uit een 1.5 met 130 pk, of een tweeliter met 160 of 180 pk. Op de 1.5 diesel na hebben alle versies standaard een achttraps automaat. De 1.5 diesel heeft een handgeschakelde zesbak.

Prijzen en beschikbaarheid De nieuwe 508 zal vanaf dit najaar te zien zijn bij de dealers. Prijzen beginnen bij 37.690 euro voor de Blue Lease Active-versie met Blue- HDi 130-dieselmotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. In het dieselgamma zijn tevens de BlueHDi 160 en BlueHDi 180 beschikbaar. Benzinerijders kunnen kiezen uit een PureTech 180 (vanaf 41.290 euro) of PureTech 225 (54.790 euro).

Meer informatie: peugeot.nl