In haar tekeningen en schilderijen gebruikt Schleiffert een rijke mix aan materialen, zoals pastelkrijt, diverse soorten verf en potlood. Ook maakt zij veelvuldig gebruik van collagetechnieken, waarbij ze onder meer zilverpapier en plasticfolie verwerkt. Dit gelaagde materiaalgebruik wordt gecombineerd met felle kleuren, abstracte vormen, verrassende uitsneden en onrealistische proporties. Dat is goed te zien in het werk Dippo Ceremonie (2016). Op het eerste gezicht toont dit monumentale schilderij een feestelijk tafereel: een dansende menigte op de achtergrond en op de voorgrond een vrouw in verleidelijke pose, weergegeven in krachtige vormen en felle kleuren oranje, blauw en geel.
Maar achter die schijnbare vrolijkheid schuilt een confronterende werkelijkheid: de compositie is gebaseerd op een foto van een vrouwenbesnijdenis. Opvallend is dat de vrouw op de voorgrond veel groter is afgebeeld dan de groep mannen achter haar. Door deze verstoorde verhouding krijgt zij een onverwacht overwicht op de mannen, alsof ze de regie over de scène terugpakt. Juist door deze werkwijze - de letterlijke gelaagdheid van materialen en de vervreemdende inzet van vorm en verhouding - wordt ook de inhoud meerlagig: feestelijkheid en gruwel, kwetsbaarheid en kracht, botsen en versmelten in één beeld.
Een ander aangrijpend werk is de tekening Selfie uit 2018. Het toont een groep vluchtelingen op het strand die samen een foto maakt. Daarmee verbeeldt Schleiffert de tragische werkelijkheid dat het aantal mensen op de vlucht in de 21e eeuw blijft stijgen. Het strand fungeert in dit werk als een dubbelzinnig symbool: een plek van aankomst en hoop, maar ook van gevaar en verlies. Vanaf de Noord-Afrikaanse en Turkse kusten proberen talloze mensen de Middellandse Zee over te steken, vaak in gammele boten die stranden of zinken. De tentoonstelling Als de vrijheid mislukt brengt een groot aantal recente tekeningen en schilderijen van Charlotte Schleiffert samen. De titel, ontleend aan een van haar werken, vangt de urgentie van haar hele oeuvre. Vrijheid is immers geen vanzelfsprekendheid, maar een ideaal dat telkens opnieuw bevochten moet worden. Schleifferts werk confronteert ons met de dreiging van terugval en het verlies van verworven rechten, zowel maatschappelijk, politiek als persoonlijk. Haar beeldtaal, rijk aan contrasten, roept indringende vragen op over autonomie, macht en verantwoordelijkheid.