Shoeheaven in Kerkrade

95% van de Nederlandse vrouwen voelt zich zelfverzekerder met een paar mooie schoenen aan haar voeten. Het gemiddelde van 23 paar schoenen in de kast van de Nederlandse vrouw doet echter vermoeden dat schoenen in meer noden voorzien. De nieuwste expositie van Cube design museum ‘Heaven or Hell?’ (28 jan – 2 sep) belicht in meer dan 100 paar opmerkelijk schoeisel de behoeftes die schoenen kunnen vervullen en hoe schoendesigners hierop inspelen. Stiletto’s, ballerina’s, wedges, sneakers, teenslippers: zijn ze hemels of hels? 
[Insert: architecte Zaha Hadids Nova voor het Nederlandse merk United Nude]
Van celebrity tot icoon
Voor de expositie zijn meer dan 100 paar bijzondere schoenen geselecteerd; van schoenen gedragen of bekend geworden door celebrities als Marilyn Monroe, Judy Garland, Brigitte Bardot, Lady Gaga, Sarah Jessica Parker in haar rol als Carrie Bradshaw en Naomi Campbell tot ontwerpen van een tiental Nederlandse designers, zoals de Magnetic Shoe van Jólan van der Wiel voor Iris van Herpen en iconische exemplaren van bekende internationale designers, als Jimmy Choo, Manolo Blahnik, Beth Levine, Vivienne Westwood en Salvatore Ferragamo.
Veel van deze schoenen zijn een uitdaging om op voort te bewegen. Zelfs een ervaren high heels-drager als Naomi Campbell is te vellen door designs met duizelingwekkende hoge hakken, zoals we weten uit het bekende fragment uit de show van Vivienne Westwood in 1993. De betreffende ‘boosdoeners’ met hun 23 cm hoge plateauzool en -hak zijn te zien in de expositie. Door hun zoektocht naar steeds grotere hoogtes en ongekende vormen, dagen designers bestaande schoenconventies uit en creëren ze op hun beurt een nieuw schoenbeeld en nieuwe behoeftes.
Comfort en imago
Hoewel voor sommigen iedere extra centimeter voor een extra boost in het zelfvertrouwen zorgt, is voor het merendeel van de Nederlandse vrouwen comfort het belangrijkste criterium bij aankoop van schoenen. De expositie toont schoenen die zijn ontworpen met het oog op gebruikscomfort; schoenen die bijdragen aan de kwaliteit van bewegen en het welzijn van de voet. Vaak zijn deze schoenen in de loop der jaren ook iconisch geworden, bijvoorbeeld als symbool voor een bepaalde subcultuur of als toonbeeld van een informele en actieve levensstijl. Denk aan de schoenen van Dr. Martens, nu must-haves voor fashionista’s, maar al jarenlang hét schoeisel in de alternatieve punkscene. Ook de gympen van Converse, voor het eerst op de markt in 1917, zijn niet meer weg te denken en worden gedragen door zowel basketballers, als door hippe zakenlui, die hun zakenpak ermee “opleuken” om een vlot, nonchalant imago te creëren. Schoenen zijn bij uitstek een middel voor zelfexpressie en de keuze voor bepaald schoeisel draagt bij aan het beeld dat we van onszelf willen neerzetten.
Schoenen van de toekomst
Schoendesigners experimenteren ook met nieuwe technologische ontwikkelingen en innovatieve materialen. Hiermee kunnen schoenen met nieuwe vormen en texturen gecreëerd worden, zoals te zien is aan de Ilabo-schoen van designer Ross Lovegroove. Bij dit design is met behulp van een 3D-printer een fijne structuur gecreëerd, die als een gordijn om de voet valt. De Britse architecte Zaha Hadid ontwierp voor het Nederlandse merk United Nude de NOVA schoen. Door productie met behulp van een perstechniek lijkt de 16 cm hoge hak in het luchtledige te zweven.
Duurzaam schoeisel
Het duurzaam omgaan met materialen en grondstoffen is voor veel designers een reden te experimenteren met nieuwe materialen. Zo toont ‘Heaven or Hell?’ een prototype van schoenen gemaakt van bananenschillen, een concept van Nederlandse designer Lotte de Boer. Ook te zien is ’s werelds eerste paar 3D-gebreide schoenen, waarbij precies voldoende materiaal gebruikt wordt. De volledig recyclebare schoen van Lou Moria is wellicht voor de toekomst van onze aardbol de meest hemelse schoen, maar of het uiterlijk ook hemelse gevoelens oproept? Cube design museum laat het oordeel hemels of hels, geheel in stijl met de filosofie van het museum, graag aan de bezoeker zelf over.
De expositie is een coproductie met IMF Foundation uit Italië en is van 28 januari tot en met 2 september 2018 te bezoeken in Cube design museum in Kerkrade.