Nice job van The Body Shop

Op woensdag 24 januari is in New York een groep honden samengekomen voor het kantoor van de Verenigde Naties om te protesteren tegen dierproeven voor cosmetische doeleinden. Het protest vond plaats in het kader van de campagne Forever Against Animal Testing, een petitie van The Body Shop en Cruelty Free International, waarmee beide organisaties de Verenigde Naties oproepen definitief een einde te maken aan een wrede praktijk waar elk jaar 500.000 dieren wereldwijd onder te lijden hebben. The Body Shop en Cruelty Free International spreken deze week met vertegenwoordigers van de Verenigde Naties om de campagne verder onder de aandacht te brengen. Consumenten over de hele wereld kunnen de campagne ondersteunen door online de petitie te ondertekenen (https://www.thebodyshop.com/nl-nl/over-ons/forever-against-animal-testing). (Andrew Kelly / AP Images for The Body Shop)

De demonstratie, met een actiegroep bestaande uit acht honden van verschillende rassen en van groot tot klein, stond in het teken van Forever Against Animal Testing, een campagne van het internationale beautymerk The Body Shop en Cruelty Free International, een organisatie die zich al jaren lang inzet tegen dierproeven. De honden gingen de straat op met protestborden, bandana’s en mini-spandoeken om hun steun te betuigen aan deze campagne.

The Body Shop en Cruelty Free International werden vergezeld door de bekende huisdierenfotograaf @TheDogist, die de campagne al eerder steunde in Canada en de VS, en de bekende Instagram-huisdieren-influencer @louboutinanyc.

Het doel van de demonstratie was aandacht te vragen voor het feit dat maar liefst 80% van alle landen wereldwijd nog altijd geen wetgeving heeft tegen dierproeven, en consumenten op te roepen de campagne te steunen door de wereldwijde petitie te ondertekenen op http://www.foreveragainstanimaltesting.com.

Zodra met de petitie 8 miljoen handtekeningen zijn ingezameld, wordt hij door The Body Shop en Cruelty Free International aangeboden aan de VN, om de organisatie op te roepen tot een internationale conventie tegen dierproeven voor cosmetische doeleinden en zo miljoenen dieren wereldwijd te beschermen. De Verenigde Naties kwamen vorige week bijeen om over dit onderwerp te discussiëren.

Met de petitie zijn de afgelopen zes maanden ruim 4,1 miljoen handtekeningen ingezameld, en daarmee is het de grootste petitie ooit tegen dierproeven in de cosmetische industrie. The Body Shop en Cruelty Free International roepen alle bedrijven die tegen cosmetische dierproeven zijn op om hun steun voor de campagne te betuigen, en verstrekt middelen om andere bedrijven en hun werknemers bij de campagne te betrekken.

In september 2017 is The Body Shop van L’Oréal overgenomen door Natura, een diervriendelijke Braziliaanse cosmetica-multinational die tevens gecertificeerd is als B Corp. Zowel Natura als het nieuwe zusje van The Body Shop, Aesop, hebben vandaag officieel hun steun betuigd aan de campagne.

Jessie Macneil-Brown, Head of Global Campaigns van The Body Shop, zegt: “Bij The Body Shop zijn we voorvechters van het welzijn van dieren en vinden we dat dieren niet gebruikt mogen worden voor cosmetische dierproeven. We hebben gekozen voor een demonstratie met honden omdat honden steeds een krachtig symbool zijn geweest gedurende de Forever Against Animal Testing-campagne. Honden laten goed zien wat onze relatie is met dieren en vormen ook een band met de mensen die onze cruelty-free doelen steunen. Dit unieke protest staat symbool voor onze brandende ambitie om dierproeven voor cosmetische doeleinden wereldwijd verboden te krijgen. We roepen hiermee elke persoon, elk bedrijf en elke overheid op om onze campagne te steunen, en ons te helpen af te maken waarmee we begonnen zijn.”

Michelle Thew, CEO van Cruelty Free International, zegt: “De demonstratie van vandaag is een krachtige boodschap aan consumenten en merken wereldwijd dat we hun steun nodig hebben. We hebben al grote stappen gezet in onze internationale strijd tegen dierproeven voor cosmetische doeleinden, maar er is nog steeds een hoop werk te doen. Graag zouden we zien dat elk bedrijf dat tegen dierproeven is deze campagne steunt, en dat zij hun consumenten aanmoedigen hetzelfde te doen.”

Elias Friendman, fotograaf van @TheDogist zegt: “Ik steun de Forever Against Animal Testing-campagne al vanaf de lancering, en het is fantastisch om in mijn eigen stad New York de eerste dierendemonstratie ooit bij te wonen bij de Verenigde Naties. De protesterende honden staan symbool voor alle dieren en herinneren ons er nog eens aan dat dierproeven voor cosmetische doeleinden voor eens en voor altijd verboden zouden moeten worden.”

Over de foto’s

De foto’s zijn om 10:00 uur lokale tijd genomen in New York, in samenwerking met speciale hondentrainers en onder begeleiding van een dierenarts. De deelnemende dieren werden uitstekend verzorgd. In overleg met zowel Rational Animal als Cruelty Free International was de actie zo opgezet dat het welzijn van de dieren steeds gewaarborgd was.

Over The Body Shop

The Body Shop, in 1976 door Anita Roddick opgericht in Brighton, Engeland, is een wereldwijd beauty-merk. The Body Shop streeft een positieve impact op de wereld na door het aanbieden van kwalitatief hoogwaardige, door de natuur geïnspireerde skincare, haircare en make-up, die op ethisch verantwoorde en duurzame wijze geproduceerd wordt. The Body Shop was pionier met haar filosofie dat ondernemen een positieve bijdrage moet leveren, en deze visie is nog steeds de drijvende kracht achter het merk. The Body Shop heeft 3.000 verkooppunten wereldwijd in ruim 60 landen.

Over Cruelty Free International

Cruelty Free International is een internationaal toonaangevende organisatie die werkt aan het creëren van een wereld waarin niemand meer dierproeven wil of denkt dat proeven op dieren noodzakelijk zijn. Als een van ’s werelds oudste en meest gerespecteerde dierenbeschermingsorganisaties wordt Cruelty Free International gezien als autoriteit op het gebied van dierproeven en wordt ze regelmatig benaderd door overheden, media, bedrijven en andere instanties voor advies en expertise.

Source: The Body Shop et Cruelty Free International