Mercedes-Benz opent nieuw Advanced Design Center

Mercedes-Benz breidt zijn wereldwijde netwerk van Advanced Design Center uit. In 2018 opent het merk een nieuw designcentrum in Frankrijk’s ‘Silicon Valley’ aan de Côte d’Azur.

Met het Design Center in het technologie- en wetenschapspark Sophia Antipolis vergroot Mercedes-Benz het creatieve en innovatieve potentieel van zijn wereldwijde designnetwerk. Het concern volgt daarbij de wereldwijde trends en past nieuwe ideeën vanuit verschillende continenten en uit verschillende culturen toe bij het autodesign. Zo’n vijftig designers zullen hun bijdrage leveren aan het creëren van een uniek en tijdloos design voor de modellen van Mercedes-Benz.

Het netwerk van Mercedes-Benz Advanced Design Centers

Het Mercedes-Benz designteam houdt zich dagelijks bezig met de ontwikkeling van auto’s die pas jaren later op de weg verschijnen. Hun collega’s van het Advanced Design Center werken nóg verder vooruit. Ze kijken naar wereldwijde trends en integreren ideeën van andere continenten en culturen.

Wereldwijd heeft Mercedes-Benz diverse Advanced Design Centers opgezet, waar de nieuwste trends op lokaal niveau worden opgepikt, geanalyseerd en toegepast in het creatieve proces. Op deze wijze zijn de designers een soort scouts op gebieden als kunst, cultuur en architectuur. Zo wordt er gekeken naar ontwikkelingen die een rol zouden kunnen vervullen bij het realiseren van een tijdloos design. Ook heeft men hier een instinct voor belangrijke, blijvende trends. De Design Centers verschaffen belangrijke input bij de continue ontwikkeling van de Mercedes-Benz designfilosofie van sensuele puurheid en hier worden nieuwe designideeën toegepast die ervoor zorgen dat een Mercedes Benz er ook in de toekomst sensueel en esthetisch puur uitziet, zonder zijn roots en merkidentiteit te verloochenen.

Het wereldwijde netwerk van Mercedes-Benz Design omvat verschillende Advanced Design Centers. Met de opening van het nieuwe Design Center in Frankrijk beschikt deze tak nu over vestigingen op drie continenten: in de VS, in Europa en in Azië. In deze creatieve centra werken auto-, mode- en industrieel ontwerpers alsmede grafici, modelleurs, bekleders en 3D-specialisten samen op een connected en interdisciplinaire wijze. Zodoende vervult het nieuwe Design Center in Frankrijk de rol van Creative Lab, waar nieuwe werkmethoden en -processen worden toegepast.

Leuk weetje: 

Met het nieuwe Design Center keert Mercedes-Benz terug naar een van de geboorteplaatsen van het merk. In 1899 nam Emil Jellinek, een zakenman uit Nice, voor het eerst deel aan autoraces aan de Côte d’Azur onder het pseudoniem ‘Monsieur Mercédès’, de naam van zijn dochter. In 1902 liet Daimler-Motoren-Gesellschaft (DMG) de naam ‘Mercedes’ registreren.